Wednesday, September 11, 2013

KAMPUNG BUNTAL DAN RUMAH SUNGKURNYA


rumah sungkur

Kampung Buntal terletak kira-kira 30 kilometer dari bandaraya Kuching dan agak hampir dengan gunung Santubong dan juga kampung budaya Kuching. Kpg Buntal merupakan lokasi kegemaran saya dan teman-teman untuk merakam matahari terbit.

Kampung Buntal merupakan sebuah kampung nelayan, terletak di tebing sungai Buntal. Di muara sungai terdapat sebuah binaan yang dikenali dengan nama rumah sungkur. Ia digunakan untuk menangkap bubuk, sejenis udang kecil yang merupakan bahan utama untuk membuat belacan. Belacan secara simboliknya merupakan "signature product" bagi Kampung Buntal selain produk ikan kering dan juga lain-lain hasil tani. Terdapat juga restoran makanan laut di kampung ini yang kerap dikunjungi oleh warga kota dan juga pelancong-pelancong.

Sejujurnya saya belum lagi melihat rumah sungkur yang berada di muara sungai Buntal itu memainkan peranannnya selain tempat nelayan mengikat perahu mereka. Saya kurang pasti ia masih digunakan lagi atau tidak kerana sehingga kini belum berpeluang melihat ia digunakan.

Masakini dinding penahan ombak sedang dalam pembinaan di tebing kampung yang menghadapi laut Cina Selatan. Sebuah bangunan (tak pasti lagi kegunaannya) juga sedang giat dibina.Ia pastinya akan mengubah wajah kampung Buntal.





Menanti masa ke laut

Rumah sungkur waktu pagi
 
Perakam setia rumah sungkur dan dingin pagi

No comments: