Friday, August 05, 2016

1001 CATATAN KEHIDUPAN: Catatan dua

Catatan 2: Hampir lemas di dalam telaga

Ayah saya bekerja sebagai penjaga sebuah kilang papan (atau mungkin juga kilang getah, saya kurang pasti) yang terletak di tebing Sungai Sarawak bertentangan dengan kampung Bintawa di seberangnya. Tempat itu sekarang merupakan bekas tapak SESCO Western Region. Berhampiran kawasan itu juga dulu terdapat kilang-kilang seperti Si Hup Distillery dan juga kilang membuat minyak makan.

          Di hadapan rumah pekerja yang disediakan oleh majikan ayah terdapat sebuah telaga yang airnya kami gunakan untuk mandi. Begitulah kehidupan sekitar lim tahun-tahun puluhan dan enam puluhan, telaga memainkan penting dalam kehidupan seharian masyarakat kampung seperti peranan air paip hari ini.

          Tidak semua keluarga mempunyai telaga. Kami beruntung kerana telaga terdapat berhampiran rumah kami dan tiada rumah lain kecuali satu dua buah rumah pekerja dan sebuah rumah milik penjaga kerbau di situ. Kami berkongsi menggunakan telaga ini untuk mandi dan mencuci pakaian. Air minuman kami dapati dari air hujan yang ditapis dengan sebuah penapis batu yang besar selain mendapat air paip yang saya kurang ingat di mana letaknya.


          Suatu pagi saya mandi bersama ayah dan kakak saya di tepi telaga. Tanpa pengetahuan ayah saya menuruni sebuah tangga besi di tepi telaga itu namun genggaman tangan saya terlepas dan saya terjatuh ke dalam telaga. Masih dapat saya rasakan betapa saya cuba mencari tempat untuk berpaut sedang air mula memasukihidung dan mulut. 

Seketika saya merasai rambut saya digenggam erat dan saya ditarik keluar dari telaga. Entah apa yang saya rasai ketika itu, tidak dapat saya lukiskan. Hanya beberapa ketika selepas itu saya mula menangis. Usia saya ketika itu mungkin lima atau enam tahun. Allah panjangkan usia saya dan saya berpeluang menceritakan peristiwa ini kepada anak cucu. 

Kehidupan masa lalu amat sukar dan perit dengan prasarana dan kemudahan awam yang sangat terbatas. Awal tahun 50an saya tidak menemui air paip di rumah. Mungkin ada air paip untuk awam kerana masa lalu di setiap tempat strategik akan disediakan paip awam untuk kegunaan masyarakat setempat.
Foto sekadar hiasan: 
Kakak saya, Hajah Sayara bersama Ibu Saudara Almarhumah Habibah Takip dan seorang jiran dan teman keluarga kami, Ustazah Hjh Kalimah berpotret selepas majlis khatamal Qur'an di kpg Pulo Hilir sekitar lewat tahun 60han

No comments: