Tuesday, April 15, 2008

Temanku, Mejar Ramlee Tambek


Mejar(B) Ramlee berdiri di kanan sekali sedang memeluk Superintendan Polis Hj Sulaiman Razak. Gambar ketika kami kembali dari berkelah di Santubong, kalau tak silap.

Malam Jumaat, 3 April lepas, semasa berada di masjid Jamek negeri Sarawak, saya ketemu seorang teman lama, Mejar (bersara) Haji Ramlee Tambek. Telah beberapa tahun tidak bertemu tetapi dia tetap seperti dulu, ramah dan mesra. Tiada perubahan langsung. Kalau ada pun perubahan, mungkin dari sudut pandangannya, kini lebih menjurus kepada mendekati Allah, kerana begitulah semestinya, ketika usia menghampiri senja.

Sebelum ini kami pernah bertemu sekali beberapa tahun sebelum, di kawasan Perpustakaan. Kami bertemu ketika jogging di sana. Lebih awal dari itu kami bertemu sekali lagi sekitar tahun 1994 atau 1995 (kurang ingat) di lapangan terbang Bario. Ketika itu Maj. Haji Ramlee masih lagi bertugas dengan ATM. Saya masih ingat ketika bertemu di sana saya beritahu dia, "pelik benar kehidupan ini, dalam banyak-banyak tempat, kita dipertemukan di Bario, tempat yang begitu jauh dan agak terasing".

Kami menuntut bersama-sama di Sekolah Menengah St. Thomas dalam tahun 1967 hingga 1971 dan berpisah setelah menamatkan pelajaran setakat Sijil Senior Cambridge. Selesai belajar di SM St. Thomas Maj.(B) Ramlee melanjutkan pelajaran di ITM ketika itu dan saya bertugas di Simunjan sebagai s eorang kakitangan kerajaan.

Semasa di sekolah banyak sekali kenangan manis bersama Mejar(B) Hj. Ramlee. Mejar(B) Hj. Ramlee seorang teman yang sangat baik dan menghargai teman. Dia tidak melupai teman walaupun telah berada di puncak kejayaannya. Saya kagum dengan teman-teman yang berjaya dan tidak pula melupai teman-teman lama dan saya sedih dan terkilan apabila teman sedarjah yang telah berada di puncak seolah-olah tidak mengenali saya lagi. Sepatutnya keakraban hubungan dipelihara agar silaturahim berlanjutan. Bukankah kehidupan memerlukan kita berlaku baik, setia dan akrab pada teman dan berbudi bahasa tinggi . Bukankah berlaku sombong itu tidak baik?

Menatap wajah mejar(B) Hj. Ramlee mengembalikan ingatan pada zaman silam kami. Zaman ketika masih menuntut di sekolah menengah, ketika jiwa dipenuhi dengan semangat dan keinginan untuk menjadi manusia yang berguna kepada masyarakat. Masing-masing mempunyai cita-cita dan harapan. Masing-masing punya buah hati yang ingin dipuja sampai mati. Tetapi, yah..bagaimana akhirnya? Siapakah yang terus hidup bersama kekasihnya di masa remaja? Siapa pula yang putus di tengah jalan? Tak pasti..itu cerita yang ingin juga diketahui. Yang pasti Mejar(B) Hj. Ramlee hidup kekal bersama buah hatinya sejak dulu lagi dan saya doakan agar mereka kekal hingga akhir nanti…

Sesekali menjenguk masa lalu, elok juga, agar fikiran kita sentiasa diremajakan, tapi pastikan ia menjurus pada yang positif. Apa-apa yang kurang baik yang telah berlaku di masa lalu, baik benar kalau dapat dilupakan. Ingat pada satu adegan dalam iklan.." berjalan, pandang hadapan..." begitu ye?


No comments: