Sunday, January 18, 2009

BANJIR


Di Pangkalan Sapi bersebelahan Astana


kanak-kanak bermain ketika banjir merlanda Kpg Tunku


Pemandangan di Lorong B4 Kpg Tunku


Minggu lepas kami di Kpg Tunku sama-sama merasai kehadiran banjir . Banjir datang membawa kemusnahan harta benda. Tapi saya tetap berpandangan baik bahawa banjir datang sebagai mengingati kita tentang kuasa Allah.
Banjir yang hadir menjadi satu pesta bagi anak-anak yang jarang melihat kehadirannya. Saya kesihan dengan menantu yang tak boleh balik ke Betong kerana Jalan Serian - Sri Aman terputus.Foto-foto banjir saya pamerkan untuk tatapan teman-teman..

9 comments:

CT said...

Salam Pharmy,

teruk juga nampaknya banjir kali nii:( jenuh juga nak membersihkan rumah...No matter what Alhamdulillah semuanya selamat. Mudah-mudahan tak terjadi lagi!

Pena_bahari said...

Teruk juga kali ini. Lebih teruk dari banjir 2004. Kami kena attack 4 kali.
Alhamdulillah sekarang semuanya dah berakhir.Tak bayk jd korban kecuali satu dua almari buku dan sedikit majalah lama.

Ugak Belian said...

Musim tengkujuh bagi yang berpendapatan tetap mungkin kesannya sekelumit. Bagaimana pula dengan penduduk kampung yang bergantung hidup sebagai petani dan nelayan. Mereka tidak dapat mencari nafkah. Dilanda banjir pula mereka mengharapkan bantuan insan prihatin.

Piee said...

MUsim tengkujuh suatu jangkamasa yang ditakuti nelayan dan petani. Rezeki mereka berkurangan. Ditambah banjir, nasib makin tidak menyebelahi mereka. Cuma mengharapan bantuan insan prihatin.

Pena_bahari said...

Salam sdr Piee @ Ugak Belian,
Simpatiku pada golongan ini. Semoga minda kebajikan menyelubungi mereka yang berupaya.

husna said...

Salam ayahanda. Nangga gambar banjir tok, ngingat kamek ngan rumah kamek nak sik jauh dari rumah kitak. Adik mek madah ranto kitak sia air sampei ngan betis dalam rumah. Arap-arap cap goh meh tok banjir sik berulang.

Pena_bahari said...

Salam anakanda Husna,
Apa khabar kitak di Malaya/Tanah Melayu? Kmk di Tanah Kalimantan tuk bagus ajak ko. Ttg banjir ya, rmh kita sik kenak. hanya sebelah ulu tempat kmk yg teruk. Masuk ke rumah lebih sekaki. Alhamdulillah cap goh mei tuk sampe ari tuk sik ujan jdi kamk selamatlah.
Mun ujan turun juak tentu kmk orang kerja kuat agik ngangkat furniture. Kesian ayahanda.

husna said...

Ayahanda, kamek sihat-sihat ajak mun didiat mata kasarnya. Tapi dalam ati malar jak ngitong ari nak balit Kuching. Moga kitak dan korga sihat sejahtera juak. Senang ati selalu maca puisi baru kitak. Mun ada datang kl, sms ok.adnic

Pena_bahari said...

Anakanda,
Syg sekali ayahanda sik nyimpan no hp anakanda. Anakanda ada no baru ayahanda. Mun sik ada, sila dapatkan dari Roslan, kak ya sms ayahanda. OK.
Salam buat anakanda.By the way mak kityak ngikut di sinun juak kah?