Thursday, January 01, 2009

TASIK BIRU


Menjejaki kaki kembali ke Bau mengingatkan saya tragedi yang berlaku dalam tahun 1979. Sebuah bas yang membawa penuntut dan juga guru SMK Lake, Bau terjunam jatuh ke dalam tasik ini menyebabkan kehilangan nyawa yang banyak. Walaupun tiga puluh tahun telah berlalu, masih jelas dalam ingatan saya wajah sedih kaum keluarga mangsa yang terkorban. jasad yang telah kaku dibawa keluar dari tasik. Pemandangan yang sukar dilupakan. Tidak disangka, tasik yang begitu tenang, cantik dengan warna biru yang menjadi kegemaran saya menyimpan dendam yang amat memeritkan.
Tasik Biru menyimpan banyak cerita dan sejarah tentang negeri Sarawak dan apa yang pernah berlaku suatu ketika dahulu. Sesungguhnya kita tidak mudah lupa pada sejarah.

1 comment:

Asri said...

salam ziarah, saya baru mendengar dari seseorang yang menceritakan bagaimana trajedi bas terjunam ke dalam tasik biru, remaja perempuan penjual tiket bas tersebut terselamat- kini beliau telah memeluk agama Islam dan tinggal di semenanjung Malaysia. Memang dari ceritanya sangat menyayat hati- dimana lebih 60 orang pelajar- 6 pelajar muslim terbunuh dalam kejadian tersebut.