Sunday, January 24, 2010

24 JANUARI : TERINGAT NYENG

AHAD, 24 JANUARI 2010

Semasa melihat album foto lama yang kusimpan di dalam cakera padat, aku terpandang foto kuchingku ini yang kuberi nama NYENG. Nyeng pemberian keluargaku di kampung untuk membantu kami mengatasi serangan "Jerry" yang ketika itu (2005) amat serius. Nyeng sangat manja dan cukup cekap dalam menjalankan tugasnya. Sejak kehadiran Nyeng Jerry tak berani lagi menyerang kami.

Januari 2006 Nyeng mati setelah menderita sakit untuk beberapa hari. Cerita tentang kematian Nyeng pernah kutulis sebelum ini. Sila lihat di sini. Hari ini aku teringat kembali saat-saat bersama Nyeng. Saat yang sangat bernilai dalam hubunganku dengan kucing peliharaan kami.

Sekarang kami ada seekor kucing hitam yang kami pelihara, tapi jarang sekali balik ke rumah sejak sebulan dua ini. Ia asyik bersama "isteri-isterinya". Ia hanya datang dua tiga hari sekali bila lapar. Pabila ia datang, akan terdengarlah dialog isteriku dengan si hitam itu. Tentu aku hanya memahami apa yang isteriku katakan pada Hitam. Hitam hanya berkata..miawwwww...Maksudnya? Hitam kata, " lama tak balik kerana kena jaga "isteri" yang dah sarat mengandung.Cadang nak bawa balik kat rumah tuan dan puan supaya isteri boleh melahirkan anak kami di sini. Bolehkan?"


No comments: