Monday, February 22, 2010

22 FEBRUARI: PIPIT

Mendengar kicauan burung yang riuh-rendah di kawasan rumah, saya keluar dengan berbekalkan kamera. Saya agak terkejut juga pabila melihat burung pipit berwarna coklat/kemerahan ini, jenis yang telah begitu lama tidak kelihatan. Saya tak pasti jenisnya, mungkin pipit padi. Yang saya ingat pipit jenis ini memang banyak sekali di kawasan kampung saya sekitar tahun 60an dahulu. Tetapi ia kemudian menghilang diri atayu saya yang tak pernah melihat selepas itu.
Setelah dapat menatap kembali pipit ini hati saya jadi semacam rasa seronok kerana rupa-rupanya ia belum pupus lagi. kalau ada yang tahu nama jenis pipit ini tolong beritahu saya.


2 comments:

zedmagel said...

Salam Saudaraku Penabahri,

Burung pipit kepala hitam, jika tak salah panggilan orang Johor.

Penabahari said...

Salam sdr Zed,
Terima kasih atas maklumat.