Sunday, September 27, 2015

KEHIDUPAN DI KAMPUNG PULO HILIR KUCHING (11)-KEDAI RUNCIT DI KAMPUNG

KEDAI RUNCIT DI KAMPUNG

Antara tempat yang paling suka dijenguk masa kanak-kanak dulu tentulah kedai runcit, lebih-lebih lagi pabila ke kedai bersama ayah atau ibu. Ada peluang untuk membeli apa yang dihajati sebab pegawai kewangan berada di samping kita.

          Di Kampung Pulo Hilir terdapat beberapa buah kedai runcit yang menjual keperluan penduduk kampung. Kedai runcit tempat kebanyakan penduduk membeli barangan keperluan dapur seperti beras, gula, kopi, teh, minyak masak, kicap dan juga makanan dalam tin. Kedai runcit akan penuh sesak dengan pelanggan pada hujung bulan pabila penduduk-penduduk kampung yang bekerja mendapat gaji mereka. Masing-masing datang ke kedai untuk melunaskan hutang bulan lepas dan membuat belian hutang baru.

          Zaman enam puluhan kedai runcit kampung memainkan peranan yang penting dalam kehidupan masyarakat setempat. Kedai runcit memberi kredit kepada penduduk dan dengan cara ini membantu penduduk kampung menjalani kehidupan mereka. Cara pekedai menjual barang juga sangat sesuai dengan keadaan penduduk setempat. Barangan seperti minyak masak, minyak tanah, kicap, beras dan lain-lain keperluan dijual dengan kuantiti sedikit mengikut kemampuan penduduk. Minyak masak dan kicap dijual mengikut sukatan tertentu dan tak perlu membeli satu botol atau satu tin. Dengan cara begini mereka yang tidak cukup wang boleh juga membeli keperluan dengan cara berdikit-dikit.

          Sesungguhnya pemilik kedai runcit insan yang berhati mulia. Saya yakin apa yang telah mereka sumbangkan kepada masyarakat kampung akan menjadi ibadah buat mereka. Antara pemilik kedai di kampung Pulo Hilir ialah Allahyarham Haji Awang Amit Sepeh dan isterinya Hajah Zainabon Yahya. Allahyarham merupakan saudara dekat saya dan ayah kepada teman FB, (Usuf Amit). Di kedai Allahyarham kami membeli keperluan keluarga secara kredit. Malah saya masih lagi membeli dikedai Allahyarham selewat tahun 1977. Ada semacam keseronokan berurusan dengan kedai runcit kampung walaupun harga lebih mahal daripada harga di pasar.

          Setiap kampung terdapat kedai runcit antara kedai runcit yang popular dulu termasuklah Kedai  Nek Paiee (Datuk kepada Belia Drahman) Kedai Runcit Hj Zainudin / Hj Jemaloi(Kpg Pulo Ulu), Kedai Runcit Pak Zen (kpg Semarang) dan beberapa buah lagi yang saya tak berapa ingat. Kedai Allahyarham Awang Amit kini diteruskan oleh anak perempuannya.

          Kehidupan di kampung Pulo Hilir Kuching di zaman enam puluhan sangat menyenangkan hati jika ingin mengingatinya. Setiap detik dan peristiwa membawa pengajaran kepada mereka yang mahu melihatnya.


Adik saya (kanan) berpotret bersama anak kepada Awang Amit yang mengambil alih perniagaan kedai runcit di kampung Pulo dari Allahyarham bapanya.

Kaka saya bersama seorang kawan di tebing sungai Sarawak

Saya bersama teman-teman menghanatar seorang kawan dari kampung kami yang melanjutkan pelajaran ke Australia. Saya kira foto ini dirakam sekitar 1972.

No comments: