Saturday, October 03, 2015

SEMALAM DI SIMUNJAN : PROLOG

Di Pejabat SMK Simunjan

Almarhum ayahanda Haji Abdul Hakim (foto dirakam sekitar 1960an)

Almarhumah bonda Saimah Matakip


Awal bulan mac 1973 ketika usia baru 20 tahun saya dipindah kerja ke Sekolah Menengah Kerajaan Simunjan oleh pihak Jabatan Pelajaran Sarawak. Saya ke Simunjan dari Kuching menggunakan bot ekspres merentasi laut Cina Selatan setelah bot menghilir sungai Sarawak. Setelah menghadapi ujian menyeberangi laut dengan bot ekspres yang memuatkan  40 orang penumpang, jika ingatan tidak mendustai saya, bot memasuki sungai/batang Sadong yang perkasa. Pekan pertama disinggahi ialah pekan Sebangan yang terletak di tepi laut.
          Pemergian saya ke Simunjan ditemani oleh saudara tua, kekanda Mahrof. Perjalanan ke Simunjan meninggalkan ibu dan bapa merupakan pengalaman pertama berjauhan dengan orang tua. Sedih dan sebak dan juga rindu yang sangat terasa ketika meninggalkan mereka di kampung. Namun sebagai anak yang sudah dewasa tanggungjawab harus dipikul.
          Untuk ke Simunjan ada dua cara pengangkutan yang ada. Pertama menggunakan bot ekspres atau kapal kargo dari Kuching ke Simunjan merentas laut Cina Selatan dan kedua dengan menaiki bas/teksi dari Kuching ke Serian. Dari Serian menaiki bas atau kereta sewa/teksi ke Gedong dan dari Gedong ke Simunjan menaiki bot menghilir sungai Sadong ke Simunjan sambil melintasi beberapa buah kampun di sepanjang perjalanan. Kampung yang amat saya ingat ialah Kampung Lubok Punggor, sebuah kampung di mana terdapat projek penanaman kelapa dengan bantuan Kerajaan.
          Saya bawa bersama sebuah basikal lumba ke Simunjan. Basikal baru sahaja saya beli selepas dilantik di dalam perkhidmatan awam dengan harga kurang lebih dua ratus ringgit. Sampai di Simunjan saya disambut oleh staf yang akan saya ambil alih tugasnya Allahyarham saudara Kiprawi Haji Hasli. Kerana ada sebuah basikal sahaja kami mencari sebuah lagi basikal untuk saudara saya. Kami dipinjamkan sebuah basikal jenis unta oleh Kapitan Cina Simunjan, mendiang Liew Ming Chung. Mendiang merupakan pembekal makanan untuk pelajar-pelajar asrama SMK Simunjan.
          Kami mengayuh basikal  menuju ke SMK Simunjan yang terletak tiga kilometer dari pekan Simunjan melintasi kampung Nanas. Sekolah terletak tidak berapa jauh dari gunung Ngeli. Sampai di sekolah jam sudah tengah hari. Saya ditempatkan di rumah pengetua, Encik Michael Yap, untuk sementara waktu sehingga rumah untuk saya siap untuk diduduki. Ketika itu empat unit rumah berek telah siap dibina hanya menunggu kelulusan untuk diduduki.
          Malam pertama saya sukar tidur. Janakuasa yang membekalkan elektrik di sekolah ditutup jam 11.00 malam. Selepas itu kami memakai pelita. Pengalaman memakai pelita sangat menggelikan hati. Sumbu pelita yang agak panjang menyebabkan ia mengeluar bidu yang banyak. Paginya pabila bangun dari tidur, lubang hidung saya dipenuhi bidu pelita.
          Pagi esoknya abang saya balik ke Kuching dan saya memulakan kehidupan di Simunjan sendiri, tanpa orang tua dan saudara. Memang terasa sedih pabila berpisah dan berada di tempat baru. Saya tinggal di Simunjan untuk tempoh tiga tahun dua bulan mengutip pelbagai pengalaman dan kenangan yang kekal bersemi di dalam memori saya. Kehidupan di Simunjan merupakan antara detik yang terindah di dalam hidup saya.

          

5 comments:

My Dazuki Blog said...

๐Ÿ‘๐Ÿ‘ mengujakan...sik puas baca.

My Dazuki Blog said...

๐Ÿ‘๐Ÿ‘mengujakan...menanti sambungan selanjutnya.

muhddamine said...

Sjan spt sediakala

Penabahari said...

Sdr Dazuki,
Sedang saya usahakan mencatat kenangan semasa di Simunjan selama lebih tiga tahun. Insya Allah minggu depan akan saya siarkan cerita tentang beberapa teman yang baru dikenali dan aktiviti hujung minggu kami.

Penabahari said...

Sdr Muhd Amin,
Simunjan memerlukan pemimpin yang berhati waja untuk merobah suasana dan persekitarannya