Wednesday, December 26, 2007

ANTOLOGI PUISI BERTANDANGLAH KE DALAM HATI - Suara hati Jais terhadap kemanusiaan yang tempang


JAIS SAHOK BERSAMA TAN SRI PROF. EMERITUS ISMAIL HUSSEIN


Setiap detik manusia terus-terusan menghakis nilai kemanusiaan dari setiap sudut dan ruang. Manusia lebih menyayangi makhluk lain selain manusia. Duka yang menyelubungi kehidupan segelintir manusia malang di sudut kota hampir dilupakan. manusia seolah-olah tidak mempedulikan duka yang menyelubungi sebahagian manusia lain yang kurang bernasib baik. Nilai kemanusiaan hanya berada di bibir manusia tidak di hati. Nilai kemanusiaan hanya satu cogan kata, imejan dan lambang kepura-puraan, bukan amalan, bukan suara hati dan bukan kesedaran. Begitu manusia dan kemanusiaan yang terus menghadapi ujian dan kegetiran.

Dalam menempuh kerumitan dan kesukaran, golongan manusia yang miskin dan terpinggir terus menjadi lambang kegagalan sistem ekonomi ciptaan manusia. Golongan manusia yang kaya terus bertambah kaya dan yang miskin terus bertambah kedana. Itu hakikat hidup masyarakat kapitalis dan kita sebagai sebahagian daripada masyarakat itu perlu akur terhadap peraturan yang kita bina sendiri. Kita perlu terima suasana ini kerana inilah hasil sistem ekonomi ciptaan manusia.

Tidak dinafikan terdapat golongan manusia yang berhati murni terus berusaha merobah keadaan masyarakat miskin namun golongan yang taksub akan kekayaan, yang telah melupai nilai-nilai kemanusiaan tetap mengatasi bilangan manusia yang punya kesedaran.

Lalu apakah langkah dan tindakan yang harus diambil untuk membantu masyarakat mengatasi kemiskinan? Siapakah yang harus memikul tanggungjawab ini? Siapakah yang mahu tampil ke hadapan membela manusia miskin menentang kemiskinan? Kerajaan dan agensi-agensinya (sebahagiannya masih tersesat di dalam rimba birokrasi)? NGO? Golongan korporat? Atau kapitalis berperut buncit? Bukankah usaha ini tanggungjawab bersama? Apa pula peranan penulis sasterawan dan seniman? Bolehkah atau mahukah mereka melakukan sesuatu dalam mengatasi kemelut kerdil kemanusiaan ini? Apa pun jawapan anda, usaha perlu digembleng segera. TIdak wajar wujud manusia miskin di bumi yang telah dilimpahi kekayaan dan pembangunan yang gah.

Baru-baru ini saya berpeluang menatap sebuah antologi puisi hasil tulisan saudara Jais Sahok(JS) bertajuk Bertandanglah Ke Dalam Hati (BKDH). Antologi puisi yang diusahakan sendiri penerbitannya oleh JS dan rakan-rakan di SMK Batu Kawa ini bertujuan membantu seorang pelajar dhaifyang amat memerlukan bantuan.Hasil jualan antologi BKDH ini akan digunakan untuk membantu pelajar-pelajar yang amat memerlukan bantuan untuk meneruskan proses pembelajaran mereka.
Pada mukadimah antologi ini JS menjelaskan bahawa usaha menerbitkan antologi ini dilakukan setelah beliau gagal dalam usaha mendapatkan bantuan daripada sebuah badan kerajaan untuk pelajar tunakerna. Saya petik kata-kata JS: "Paling redup emosi saya serta beku sistem kognisi saya dan getar seluruh saraf saya adalah apabila seorang ibu kepada seorang pelajar di sekolah saya (tingkatan 4) membawa pulang sepucuk surat yang saya karang dan tandatangani (bagi pihak pengetua sekolah tempat saya bertugas) untuk tujuan memohon bantuan kewangan daripada institusi naungan kerajaan. Surat saya itu ialah surat kakitangan keraajaan yang dikarang khusus untuk memohon bantuan alat bantuan pendengaran pelajar saya yang pekak. Malangnya surat saya itu tidak pun diterima apatah lagi dibalas. Pegawai kaunter mengembalikan surat saya melalui kata-kata: kami tidak pernah memberi bantuan alat pendengaran begini. Faktor ini menjadi penyayat hati yang sangat dahsyat sehingga saya berkira-kira hendak mengadu kepada...". Saya mengerti perasaan manusia seperti JS. Penulis, lebih-lebih lagi penulis puisi, jiwanya mudah terluka, cepat tersentuh emosinya apabila melihat kesedihan melanda insan.
Saya difahamkan sebahagian hasil jualan antologi BDKH ini digunakan untuk membantu seorang pelajar pekak membeli alat pendengaran yang dianggar bernilai RM1,600.00 sebelah. Sesungguhnya penerbitan antologi ini merupakan satu langkah kemanusiaan yang harus dicontohi bukan sahaja oleh golongan penulis tetapi juga oleh mereka yang berupaya termasuk golongan korporat, teknokrat dan bangsawan. Paling kurang, berilah bantuan dengan membeli senashkah antologi ini. Tetapi jika berkemampuan, apa salahnaya membeli sepuluh,seratus atau seribu nashkah untuk dibaca oleh teman-teman, sahabat handai atau dijadikan cenderahati buat rakan niaga yang datang menjenguk pejabat, sebagai tanda sokongan kepada projek kemanusiaan yang murni ini. Seperti kata JS: Ada dua sebab utama kumpulan puisi ini diusahakan iaitukerana puisi dan kerana kemanuisaan. Puisi adalah suara hatinya, lontaran fikiran kepada masyarakat untuk dinilai dan diterima, dalam bentuk tulisan padat, ringkas dan penuh makna. Kemanusiaan pula adalah nilai yang hendak diberi pembelaan. Kemanusiaan yang tercalar. Kemanusiaan yang tercabar. Kemanusiaan yang semakin luntur perlu ditangani dengansegala kekuatan yang ada. JS menjawab segala kerumitan ini dengan menerbitkan antologi puisi BKDH. Apabila JS memulakan usaha ini dengan menulis tentang kemanusiaan, kemudiannya hasil yang diperoleh daripada jualan antologi ini untuk tujuan kemanusiaan, beliau menghantar satu mesej jelas bahawa masih ada duka menyelubungi segelintir insan yang terperosok di sudut kota, di sebalik kemewahan yang melimpah ruah di tanah air yang tercinta ini. Ada insan yang menunggu ihsan belas manusia berada, kaya dan berupaya. Jangan ketepikan masalah kemiskinan. jangan perkecilkan derita manusia. Jangan ejek duka yang menyelubungi mereka dengan ucap kata yang berbisa. Jangan berlaku sombong pada kuasa yang ada. Di kota ini masih ada jiwa yang perlukan pembelaan dan kasih sayang. Jangan biarkan protokol dan birokrasi menghodohkan proses menangani masalah kemanusiaan dan kemiskinan. Jangan terlalu banyak soalan dan alasan dalam melakukan kebaikan. Melalui antologi ini JS mengupas tema manusia dan kemanusiaan dalam cerita yang pelbagai. Bagi JS, puisi adalah suara hati budi dianyam menjadi nyanyi untuk dimengerti isi dan lontaran emosinya.

Puisi adalah munajat, adalah bicara di hujung rasa, menagih simpati...(Bicara di hujung Rasa). Saya mengerti rasa hati manusia bernama JS, cukup prihatin dan cukup tersentuh hatinya melihat melihat duka di depan mata. Saya percaya inilah suara hatinya.
Sebagai seorang pendidik, JS banyak bertemu dengan suasana dan keadaan masyarakat seklilingnya.Cerita luka dan duka, tangis dan hiba, lapar dahaga, terpinggir dan tercela, yang perlu dhadapi segelintir pelajarnya ditatapi dan dihayati setiap ketika. In amat menginsafi dirinya, menjadi satu rangsangan pada hatinya, tercetus gambaran manusia yang ditemuinya menghadapi pelbagai kesukaran. Melalui puisi Gadis Batu Kawa, JS menulis tentang kemiskinan dan kelaparan yang menghantui seorang gadis yang bercita-cita menjadi seorang pendidik.. Kata JS:



di tengah belantara kota
hidupmu sandiwara
kegelapan mengusikmu di bawah
kilauan neon
...
kau merintih pedih
perutmu sejak kelmarin
disentap kelaparan
(Gadis Batu Kawa)
Di dalam puisi Gadis Di Jendela, JS melakarkan perjuangan dan duka seorang gadis yang baru berusia tujuh belas tahun menghadapi kehidupan yang serba kekurangan. Saya percaya tulisan JS ini bukan sekadar sebuah puisi syok sendiri tetapi sebuah cerita benar manusia yang berlaku di hadapan matanya, dipapar melalui sebuah puisi, untuk ditatapi dan diinsafi:
Gadis di jendela
masih mentafsir kehadiran diri
dari semalam bapa masih tidak pulang
untuk membawa sesuap nasi
dan dia perlu mengemis untuk
kekenyangan diri
sedang ibu masih berlagu rindu
kelak ... akan terus ke sekolah
gadis di jendela
menitiskan air mata
(Gadis Di Jendela)
Kedua-dua puisi ini merupakan pengalaman yang dilalui JS semasa berada di sekolah. Ini bukan cerita kreatif untuk dijadikan hiburan manusia tetapi satu realiti di kota taman, betapa duka dan luka masih menghimpit sesetengah insan di tengah-tengah masyarakat yang hidup dilimpahi kemewahan dan keseronokan.
Betapa sendu menguasai diri JS apabila melihat keperitan dan kedukaan yang terus menghimpit. Apapun kesedihan yang dirasa, tindakan pembetulan perlu diambil untuk mempastikan nilai kemanusiaan terus segar dan dipupuk kerana manusia yang diciptakan tuhan punya keistimewaan yang tidak dimiliki oleh makhluk lain:
Dari runtuhan perasaan
kita dirikan tugu kesedaran
dari nurasa pendidikan
dan kegagahan pendirian
kita ajak semua keturunan
menanam azam ketuanan
di sini wajah anak watan
kita lakar bersama keinsafan
tuhan mencipta kita penuh
keistimewaan
(Dari Runtuhan perasaan)
Sayangnya manusia lebih senang bersengketa dari membela kemanusiaan. Sengketa terus menjadi agenda perjuangan yang menyelubungi bumi demi kuasa, demi nama dan demi apa sahaja kecuali kemanusiaan. Perhatikan rintihan JS dalam puisinya Keluhan:
Sudah berapa kali kunyatakan
dari hujung resah ini
kasihan melihat persengketaan
antara mereka yang belum selesai
...nafas kemanusiaan akan kecewa
bersama sengketa sesama manusia

Saya difahamkan JS banyak sekali bertemu dan berinteraksi dengan pelajar-pelajar golongan OKU, termasuklah pelajar tunaaksara dan tunakerna. Hasil interaksi ini JS mencurahkan isi hatinya di dalam puisi berjodol Dari Dalam Tangisnya. Tulis JS:

Dari gerak hatinya

terpancar rayuan, gu...
bawalah daku ke alam ilmu
gu...peganglah jari jemariku
kuingin menulis sepertimu
peganglah tanganku
tarik roh dan sanubariku
aku ingin pandai sepertimu
Kemanusiaan sudah semacam begitu serasi dengan JS. Tema ini sentiasa digarap untuk dihayati dan difahami setiap kata yang dibentuk, tersurat dan tersirat, seperti sebuah puisinya

Sebatang Pena Untuk Penulis:
...
terimalah sebatang pena
untukmu melakar erti
kemanusiaan di ruang rasa
mereka yang pernah lupa
di hati mereka yang bakal alpa
entah esok kita yang mungkin leka
tulis juga tentang hati dan budi
agar teranyam nilai kemanusiaan
di pentas tempaan tamadun
bangsa berdaulat
...

Antologi puisi BDKH nukilan JS ini dihasilkan dengan penuh keinsafan tentang nasib segelintir masyarakat yang tidak begitu baik. Golongan yang dhaif tetapi mempunyai komitmen kental terhadap pendidikan dan ilmu pengetahuan perlu mendapat pembelaan sewajarnya oleh pihak yang mendukung nilai-nilai kemanusiaan.Saya yakin lebih banyak penulis kreatif dan bukan kreatif akan mengikut jejak langkah JS dalam memberi pembelaan terhadap golongan miskin.


Selaku insan yang berhati mulia tentu sekali anda juga ingin ikut sama dalam membantu masyarakt yang kurang bernasib baik ini. Untuk itu dapatkan senashkah antologi puisi Bertandanglah Ke Dalam Hati sebagai tanda sokongan terhadap perjuangan JS dalam membela kemanusiaan. Antologi ini boleh didapati daripada saudara Jais Sahok di SMK Batu Kawa, Kuching.


JS, telah kucurahkan segala upaya mindaku untuk menggerakkan dukunganku terhadap perjuanganmu menegakkan nilai-nilai kemanusiaan. Selebihnya kuserahkan pada Yang Esa.

(Utusan Sarawak: 27 Januari 2008)






No comments: