Wednesday, December 05, 2007

Teman sepanjang Jalan

Drs. Valencius Simandjuntak

Aku lebih senang memanggil temanku ini dengan gelaran Pak Siman. Itu juga pintanya. Aku mula bertemu Pak Siman ketika beliau ditukar bertugas dari Semananjung Malaysia ke Sarawak sekitar 1981 atau 1982.Aku kurang ingat.Mas itu aku bertugas di SMK Datuk patinggi Haji Abdul Gapor, Kuching.

Pak Siman seorang guru yang amat berdedikasi. Pelajar-pelajar menghormatinya kerana komitmen yang ditunjukkan. Kulihat Pak Siman senang didampingi dan amat baik bila berteman. Setiap kali perayaan Hari Raya, Pak Siman dan keluarga pasti datang ke rumahku. Malah dia dan kelurganya anatara tetamu yang paling awal menjengukku.

Pak Siman bertugas secara kontrak dengan Kerajaan Malaysia sebagai seorang guru mata pelajaran Sains dan matematik. Teman-teman guru Pak Siman jelas begitu menyenangi Pak Siman, mungkin kerana sikapnya yang peramah, mudah memberi pertolongan dan manusia jenis "no-nonsense".

Walaupun kami berlainan keturunan dan agama, ia tidak mengganggu persahabatan kami. Kami berbicara secara terbuka dan terus terang tanpa ada rasa untuk menghina atau merendah- rendah. Persahabatan amat akrab dan jujur. Pak Siman dengan s enang hati mengajarku cara-cara senaman untuk menjaga kesihatan dan aku tidak pernah lokek menghadiahkan kuih-muih buat Pak Siman dan keluarga. Mereka amat menyenangi pemberianku.

Lama juga kami bersama. Kira-kira dalam tahun 1985 rasanya, Pak Siman meletakkan jawatan dan menamatkan kontraknya di Sarawak. Sebabnya beliau ditawarkan bekerja dengan Syarikat MInyak di Indonesia dan diberi peluang menyambung pengajiannya di peringkat doktor falsafah di Oregon , USA. Rasanya setakat itu perhubungan kami. Aku tak pasti di mana Pak Siman sekarang. Mungkin suatu hari nanti kami dapat berjumpa kembali dan menjalinkan kembali persahabatan yang telah lama terputus.

Pak Siman, di mana sahaj anda berada, saya harap sdr dan keluarga sentiasa tenang menghadapi kehidupan harian .



No comments: