Thursday, December 13, 2007

SEMATAN


Satu untuk album, Laila merakam detik istimewa mereka

Pantai Sematan yang saya ingati. Tragedi yang hampir terjadi di sini.
Hari Isnin lalu saya membawa anak sulung saya, Laila dan cucu-cucu yang baru sampai dari Sungai Petani, Kedah, pergi ke Sematan, sebuah pekan di penghujung negeri Sarawak. Perjalanan menggunakan Kenderaan 4WD mengambil masa satu jam setengah. Satu perjalanan yang sederhana laju dan amat memenatkan. Bagi budak-budak, mereka cukup bergembira melihat pemandangan di sekeliling yang kami lintasi.

Kami berangkat agak lewat, kira-kira jam 11.45 pagi. Sampai di Sematan jam 1.15 tengah hari. Budak-budak tak nak makan, lantas kami terus ke surau di kampung berhampiran pekan Sematan. Semasa di surau saya ketemu para pendakwah Jemaah Tabligh yang sedang menjalankan kerja dakwah di sana. Sempat berbicara sebentar dan bertanya khabar. Sesuatu yang amat saya sukai tentang pendakwah ini adalah sikap ramah dan hikmah yang mereka miliki. Semoga usaha mereka mencapai kejayaan cemerlang dan kita sama-sama diberkati Ilahi.

Selepas solat, saya bawa mereka ke kedai untuk minum. Seronok sekali dapat minum air Ice cream soda produk hasil sebuah kilang Di Batu Kitang, Kuching. Botol yang digunakan mengembalikan ingatan saya pada minuman botol yang dihidang semasa menyambut hari raya puasa tahun 60an. Botolnya agak kecil. Ia ditampal dengan gambar dan nama syarikat pengilang dan jenis minuman. Rasanya agak berbeza sedikit daripada Ice cream soda yang biasa diminum yang dikilang oleh jenama terkenal lain.

Selepas minum kami meninjau pemandangan laut dari taman yang terletak di hadapan pekan Sematan, yang dibina dengan cantik sekali. Kelihatan beberapa orang yang agak lanjut usia, golongan orang pencen agaknya, bercakap-cakap di sebuah ponndok rehat yang disediakan. Satu kegemaran kumpulan orang pencen, berbicara dan mengimbau kisah lama masing-masing. Nostalgia pastinya. Air surut ketika itu. Cuaca pula teramat panas. Tak samapi hati pula nak bawa budak-budak meninjau pangkalan persinggahan yang memanjang ke laut itu. Saya ajak mereka pergi ke pantai.

Dari pekan
Sematan kami menaiki kenderaan menuju ke pantai. Tak jauh sebnarnya, kurang lima minit kalau memandu. Sampai sahaja , Laila dan anak-anaknya terus meluru dan berlari ke pantai. Saujana mata memandang. Jauh sekali laut dari tepi pantai. Pantai tidak dijaga. keratan kayu bertaburan dibawa arus dan tertinggal di pantai. Pantai Sematan cantik tapi tidak begitu terurus. Mungkin ia memerlukan sentuhan pihak swasta untuk memajukannya.

Ingatan saya pada Sematan amat kukuh sebenarnya. Ada satu peristiwa yang hampir tragis pernah berlaku pada saya dan seorang teman sepejabat, Shafie Haji Kobil, di pantai ini. memandang pantai Sematan ingatan saya kembali ke tahun 1976, bulan November, kalau tak silap. Ketika itu Laila baru sahaja dilahirkan dan ibunya masih dalam pantang. Saya bersama teman-teman sepejabat berkelah ke Lundu dan Sematan.

Ketika berada di pantai Sematan ini, saya dan Shafie meluru ke pantai dan terus berenang. Kami tidak mengkaji keadaan air waktu itu. Kami berenang menuju ke laut. Semasa bergerak ke laut kami tidak merasi apa-apa, tetapi setlah air bearad di paras bahu, barulah kami merasai pasir yang kami pijak bergerak ke laut. Air sedang surut dan arus laut membawa kami ke laut. Kami cuba berjalan kembali ke pantai tapi kami terus ditarik ke laut. Saat itu saya sudah membayangi kematian. Apakah kematian datang pada saya ketika anak pertama masih lagi di atas ambin? Saya dan Shafie berusaha keras berpeganagan tangan dan melawan arus yang deras itu.

Allah maha berkuasa. Kami berupaya berjalan ke tepi sehingga ke paras pinggang. Tiada seorang teman yang tahu apa yang berlaku pada kami sehingga sampai ke paras pinggang. Saya gementar seluruh badan dan hampir pengsan. Yang paling saya ingati, ketika Shafie berteriak dan meminta saya menantinya. Kami selamat dari tragedi ngeri itu. Shafie terus menjadi teman saya sehingga hari ini. Ada ikatan peristiwa yang mengikat hubungan kami yang tidak mungkin dilupakan.

Laila terus merakam aksi anak-anaknya di pantai. Seronok melihat gelagat Faiz, Juju dan Cici, anak-anak Laila. Kedatangan mereka kali ini telah lama dirancang setelah tidak balik ke Kuching sejak dua tahun lalu. Setelah penat beraksi di pantai kami kembali ke kenderaan dan menuju ke pekan Sematan untuk berehat seketika. Saya sempat meninjau pasar ikan tapi tidak terdapat makanan laut yang masih segar. Mungkin nelayan belum kembali dari laut.

Jam 3.00 petang kami berangkat balik menuju ke pasar Lundu. Tujuan ke Lundu untuk memebeli udang galah , tapi sayang kami tak ketemu. Lantas kami terus berangkat bali melaluyi kampung Stunggang Melayu. Kenderaan bergerak lancar menuju ke pekan Bau.

Sampai di bau saya ke Masjid untuk solat asar. Selepas solat s aya membawa mereka ke Tasik Biru. Sedih mnelihat pemandanagan di sanak. Pemandangan sekeliling tidak begitu terurus dan sunyi sekali. Berbeza benar pemandangan hari ini dengan apa yang pernah saya lihat sekitar awal 1970an. Kalau dulu tempat ini dipenuhi manusia yang beriadah, kini ia seakan-akan tempat yang telah dilupakan. Mungkindengan strategi yang efektif dan sesuai, Bau akan kembali menyerlah sebagai sebuah tempat pelancongan dan riadah yang diminati. Sayang sekali jika segala kenangan manis tentang Bau hilang dari ingatan, jika Bau tidak kembali ke peta pelancongan dengan pakej yang baru dan menghiburkan.

Oh ya! ada sesuatu yang sangat saya sayangi tentang Bau. Isteri saya berasal dari daerah Bau dan kami bertemu di bandar ini buat kali pertama. Peristiwa yang telah membawa kami ke jinjang pelamin akhir 1975. Tentu sekali bau terakam kekal di dalam diari kehidupan saya.

Selepas melihat Tasik Biru, kami berangkat balik ke Kuching. Sampai di Batu Kitang, perjalanan jadi perlahan. Jambatan batu Kitang, yang suatu masa dahulu memegang rekod jambatan terpanjang di Sarawak, sedang ditambahbaik dan hanya seabahagian sahaja lorong yang boleh digunakan. Saya percaya jamabatan itu sedang dilebarkan dan ini akan pasti menambah cepat lagi pembangunan di sekitarnya.

Kami sapai
mdi Kuching jam 5.00 petang. Budak-budak kepenatan. Begitu juga orang tuanya. Tak sempat nak buat apa-apa. Anak-anak terlantar di kerusi panjang dan melelapkan mata masing-masing. Saya tak sempat berehat lagi. perlu ke bandar untuk memebeli ikan d an sayur untuk makan malam. Sayang sekali kami tidak ketemu, ikan udang atau ketam di Sematan. Jika tidak tentu makan malam ini akan lebih menyelerakan.

No comments: