Wednesday, April 30, 2008

SEDIKIT CATATAN TENTANG SAJAK-SAJAK PENULIS SARAWAK

Foto sdr Hazami Jahari sedang menyampaikan ceramahnya

Rencana berikut merupakan tulisan saudara Hazami Jahari yang pernah disiarkan dalam akhbar Utusan Borneo pada 9 Mac 1995:


"Pada hemat saya puisi di Malaysia dewasa ini sudah sampai pada suatu tingkat yang boleh dibanggakan. Ia memperlihatkan bukan sahaja kematangan dan keseriusan pengolahannya. Di dalam bidang puisi ada beberapa penyair yang meneroka pengalaman-pengalaman baru kepada definisi-definisi baru yang tidak ditempuhi oleh datuk nenek mereka. Mereka juga menurunkan sudut pandangan diasaskan oleh peribadi yang kuat dan berprinsip. Pintu fikiran mereka sudah terbuka luas dan dapat menghadapi semua yang berlaku di sebelah dalam atau luar pintu itu."
Begitulah tanggapan SN Prof.Dr.Muhammad Haji Salleh dalam tulisan yang bertajuk " Arah Perkembangan Puisi Melayu Dewasa Ini" pada 1976 (Gejala: Esei Perkembangan Puisi Melayu Dewasa Ini" pada 1986): Pandangan atau tanggapan tegas itu diutarakan hampir dua puluh tahun yang lalu. Melihat akan jarak waktu,sudah pasti puisi penyair Malaysia sudah lebih maju dan hebat daripada itu dewasa ini? Apakah kenyataan ini benar?
Dalam konteks Sarawak,ternyata ada perubahan baik dari segi penglibatan penulis mahupun kemantapan sajak-sajak yang dihasilkan. Tetapi yang jelas penyertaan penulis dekad 1970-an dan 1980-an kian sampai ke bait-bait terakhir pengkaryaan. Dalam masa yang sama pula muncul rombongan penulis baru yang mencuba-cuba menulis sajak. Mereka muncul di akhbar, majalah tempatan dan nansional. Tidak kurang pula yang lahir melalui benih-benih peraduan. Suasana ini banyak menimbulkan keyakinan bahawa sajak di Sarawak tetap ada penghasilnya yang rajin dan berani menyelusuri tema, gaya dan sikap yang lebih s ejagat.
Dua bulan kebelakangan ini saya berkesempatan meneliti beberapa sajak penulis Sarawak yang tersiar dalam Utusan Borneo. Melalui pemerhatian singkat ini, saya akan cuba membincangkan tentang persoalan d alam sajak-sajak tersebut. Sekali gus saya cuba menghubungkan pemilihanpersoalan dengan sikap penyair terhadap dunia yang lebih luas merentasi sempadan negara mahupun benua. Dan memanglah tugas sipenyair untuk memperkatakan tentang hal-hal yang menyinggung akal waras sebagai manusia biasa dan minda kreatif sebagai seorang insan penyair.
Ada tujuh sajak yang akan diperkatakan dalam pembicaraan ini. Sajak-sajak tersebut pula menyentuh tiga persoalan berikut:
1.Kemanusiaan/Peperangan
2.Keagamaan/Keinsafan
3.Nasionalisme/Patriotisme
Persoalan peperangan yang meragut ribuan nyawa digarap oleh Pharo Abdul Hakim melalui sajaknya, "Belasungkawa Kemanusiaan". Sajak ini mengambil iktibar daripada peperangan yang berlaku di Bosnia Herzegovina yang kini melebihi seribu hari. Peperangan pada penyajak adalah pembunuh kepada kedamaian dan kemanusiaan itu sendiri. Pharo semacam kecewa dengan apa yang berlaku di negara bekas Yugoslavia itu. Dia menyatakan
kuburu protagonis
yang mendaulatkan kemanusiaan
di tengah kekalutan kerana
di sisiku adalah pepatung
kaku dan sepi.
Kekecewaan dan kesedihan Pharo semakin terpancar melalui bait seterusnya.
Hari ini mesyuarat ditangguhkan
peta baru masih dilakar
lusa sebuah negara akan lahir
dari kemusnahan sebuah tamadun
hadiah buat pencabul kemanusiaan
belasungkawa buat mangsa yang
kehilangan identiti
dsn dunia yang hilang harga diri.
Kekecewaan itu lahir kerana Bosnia yang dicabul maruahnya oleh pihak Serb tidak pernah dibela sewajarnya. Bahkan pelbagai perjanjian, mesyuarat dan gencatan s enjatayang dibuat belum mampu memberikan keadilan kepada Bosnia dan rakyatnaya.Apa pun Pharo Abd.Hakim benar-benar tergugat oleh peperangan yang mencabul kemanusiaan.
Persoalan yang hampir sama dikemukakan oleh Redan Ginoh lewat sajak "Pertemuan Comel-Comel Manis". Sajak ini lebih optimistik berbanding sajak "Belasungkawa Kemanusiaan". Ini kerana Redan Ginoh berbicara tentang manusia yang lahir daripada benih-benih wawasan yang mencintai kemanusiaan. Generasi baru ini; akan sedaya upaya menghulurkan tangan/menghulurkan bantuan/akan sedayanya tunduk patuh kepada hukum seragamnya.
Selanjutnya penyajak menegaskan,
Pertemuan comel manis di padang basah
rumput basah
bukan untuk membincangkan mencari kedamaian
kerana hati sanubarinya tidak mengenal
permusnahan.
Bukan untuk mengatur strategi peperangan
pembunuhan
kerana semua umat padanya tercipta
untuk persahabatan.
Persoalan keagamaan dibawakan oleh Hisyam A.S.Dia penyajak yang mempunyai rasa kesedaran terhadap manusia yang mula melupai tuhannya. Dalam arus permodenan, masjid kian disepikan. Seolah-olah kewujudan masjid hanyalah sebagai lambang keagamaan cuma. Malah usia yang kian meningkat tidak pernah mengajar manusia untuk beribadat kepada Allah. Seperti kata Hisyam A.S.
Masjid tua terpegun melihat
manusia
lupa pada diri dimamah usia
Dalam bait berikutnya, Hisyam A.S. dengan nada penuh mengharap menyimpulkan,
Masjid tua tinggal kesepian
usang dan nuzur dihakis zaman
menanti ada hati yang mengingati
ada mata yang tidak buta
ada suara yang akan berbicara
tentang esok yang kian bergelora
Dalam sajak "Harga Sekotak Macis" pula Hazami Jahari memperkatakan tentang perbuatan maksiat yang meruntuhkan iman seorang muslim. ia lahir dari runtuhan nafsu yang gagal dibendung. Apatah lagi sang pelcur tanpa segan silu memperdagangkan maruah demi sesuap rezeki. Penyajak antara lain mencatatkan,
di sini iman sudah terlalu longgar
dosa bukan lagi peringatan
yang benar adalah nafsu
yang menang adalah engahan payah
di ranjang resah.
Penyelesaian di saat sesudah melakukan keterlanjuran pada penyajak tidak lagi memeberi makna; maka iman adalah ulangan keterlanjuran /membawa kami ke muara kehinaaan/di sungai penyesalan. Begitulah Hazami Jahari menyimpulkan berapa iman yang rapuh menyebabkan manusia mudah tergoda untuk melakukan larangan-laranagan Allah.
Zahirah Zaidani tidak ketinggalan mengungkapkan persoalan ketuhanan . Dia mengingatkan insan muslim agar berpegang dengan kalimat Allah kerana di bawah kalimah/berkuntum kemurnian iman. Pesanan ini dimuatkan oleh Zahirah Zaidani dalam sajaknya "Lailahaillallah".
Persoalan nasionalisme iaitu mencintai bangsa dan watan dituang oleh Hipani Alwi dalam bait-bait sajaknya. Dia bercerita tentang sejarah bangsa peribumi yang kini kehilangan harga diri. Kegemilangan lampau bukan lagi kebanggaan kini. Bangsa kita kini terhimpit oleh sikap negatifdiri sendiri serta kelemahan yang tidak pernah mahu diperbaiki. Hipani Alwi dengan nada yang sinis bercerita;
katanya elbih seabad lampau
atuknya adalah saudagar besar
negeri ini sungguh senang dan selesa
kita adalah peniaga yang berjaya.
Namun nasib malang menimpa bangsa kita akibat kelalaian sendiri. Dan penyajak terus menceritakan kedukaan itu;
katanya entah kenapa seabad lampau
negeri in terjual satu persatu
orang putih dengan dogma angkuh
dan kita pun terlempar jauh dan jatuh
lalu tertekan menjadi petani cukup makan.
Lanjutan daripada sikap lalai itu, bangsa kita menjadi;tunggul batu mati/akal kita telah terbelenggu dan mati/dan kita membina rumah di tepian sungai/arus tanah-tanah terbiar/dalams ebuah negara merdeka'
Akhirnya jadilah bangsa kita yang hampir terjual hidup di pinggir-pinggir kota yang pesat membangun. Semuanaya kerana kita leka dengankeistimewaan yang ada suatu ketika dahulu. Dalam hal ini Hipani Alwi berharap kesilapan lampau dijadikan sejarah untuk mengembalikan kekuatan bangsa dan negara, katanya;
sejarah adalah kekuatan kita
menuju kegemilangan nusa
sebuah wawasan akan terpeta
di pinggir-pinggir kota
dan merata desa.
Hisyam A.S. turut menyentuh persoalan mencintai tanah air sendiri.Tetapi dia menggunakan imej "Bunan Gega" bercerita tentang keharmonian dan kedamaian. Dengan bahasa penuh halus dia mengungkapkan keindahan buminya sendiri. Perhatikan bagaimana Hisyam A.S. memperkatakan tentang keindahan, ketenangan dan kedamaian Bunan Gega;
Bunan Gega
langitmu dicantas pelangi
lembahmu adalah permaidani
puteramu menjunjung harmoni
Walau bagaimanpun dalam keindahan dan kedamaian bumi tercinta, maruah dan harga diri rakyat tetap dipelihara kukuh. Kerana sejarah mempertahankan bumi ini tetap menjadi pendorong untuk terus menjaga keharmoniannya. Untuk itu Hisyam A.S meminta kita (rakyat) merakmkan perjuangan petani dan pejuang lain yang bersama-sama mempertahan harga diri bangsa d an negara. Dia mencatat;
Bunan Gega
lukiskan figura senja
bersalut pelangi dan menatri
lakarkan cerita
tentang petani danh harga diri
rakamkan s ejarah bangsa
yang kembali dari memdan
menegakkan panji-panji pelangi
di tengah rimba yang suci
Penelitian ringkas terhadap beberap sajak penulis Sarawak ini jelas mempamerkan perubahan sikap dan tanggapan mereka. Penyajak tidak lagi didodoi oleh perasaan melankolik memuja kekasih atau meratapi kematian orang yang dicintai. Sebaliknya permasalahan sejagat yang menyinggung hal-hal kemanusiaan, peperangan, penindasan dan pencabulan maruah diangkat dan dicerna untuk tatapan khalayak. Semacam ada kecenderungan pula perasaan cintakan bangsa dan negara turut melakari peta sajak mereka. Dan dalam kekalutan mencari kehidupan yang benar-benar damai, penyajak dengan penuh rasa insaf menyingkap peri agungnya Allah sebagi pelindung hambanya. Bagi penyajak hanya Allah sahaja yang mapu memberikan ketenangan, kebahagiaan dan segalanya. Ini membuktikan penulis Sarawakdekad terakhir ini mulai serius dalam berkarya. Sikap mereka juga ternyata lebih positif dan tegas.
Dalam pada itu, kemun culan Hipani Alwi dan Pharo Abdul hakim melayari lautan puisi adalah umpama nakhoda kepada penulis-penulis lama yang telah berlabuh di penghujung penglibatan. Dua penyajak ini kelihatan semakin giat bersajak ditambah pula dengan karya yang semakin mantap. Merekalah antara penulis yang wajar dicontohi.
Begitulah tanggapan saya setelah kembali merenung -renung lautan persajakan kita yang mulai sepi dengan kehadiran penulis lama. Apa pun, kepada yang masih aktif, teruskanlah usaha anda. Dan kepada yang telah berlabuh di pelabuhan "bersara", terima kasih!




2 comments:

ReinLilyie said...

Salam dari para penggemar puisi...

Penabahari said...

Terima kasih ReinLilyie kerana sudi singgah di laman kami. Jika ingin menatap puisi kami datanglah ke blog puisi:
http://pharo7a.blogspot.com