Wednesday, July 09, 2008

MELANGKAH KE MUKAH


Mendaftar diri di PPS 08





Para Peserta PPS 08 ikut bertandak





Persembahan Kebudayaan


Para peserta dari Kuching yang mengikuti program Perkampungan Penulis Sarawak 2008 (PPS 08) di Mukah berangkat dari perkarangan DBPCS jam 9.30 malam , 26.06.08. Satu perjalanan panjang dan cukup memenatkan bagi yg tidak dapat melelapkan mata.

Rombongan tiba di Politeknik Mukah jam 7.30 pagi dalam keadaan mengantuk, lapar dan letih. Sayang sekali, sampai di sini Urusetia belum bersedia. Rombongan terpaksa menunggu sehingga selepas jam 8.00 pagi. Bertambah sedih dan pilu, tiada minum pagi disediakan. Lantas para peserta berusaha sendiri mencari apa yg patut dijadikan habuan pagi. Saya beruntung sedikit kerana ada membawa kuih semalam yang kiranya bolehlah untuk menahan kelaparan.

Antara jam 8.30 pagi hingga 3.30 petang tiada aktiviti apa-apa. Lantas saya dan teman-teman bertanya kepada diri sendiri, apa relevannya kami berangkat waktu malam jika pagi 27.06.08 tiada apa-apa program? Sepatutnya boleh berangkat dari Kuching pada pagi 27.06.08.

Program PPS tidaklah sekompak mana. Saya menjangka,masa pengendaliannya boleh dipendekkan lagi kerana terlalu banyak masa lapang. Mungkin Urus setia boleh memikirkannya pada masa akan datang. Program yang padat dan kompak lebih mencabar minda. Program yang terlalu santai tidak banyak membantu ke arah profesionalisme.

Pembentangan kertas kerja berjalan lancar. Setiap yang dipertanggungjawabkan telah membentang semampu yg boleh. Kertas kerja yang dibentangkan telah diulas oleh teman-teman di akhbra-akhbar tempatan. Saya hanya ingin menyentuh satu dua perkara sahaja. Antaranya:
1. William Chan Khun Neng dengan kertas kerja bertajuk Media Massa penyubur minat terhadap kesusasteraan di Sarawak - Pembentangan yang cukup menarik oleh seorang wartawan yang berbicara bidangnya. Sayang , masa banyak yang terlebih, mungkin pada masa akan datang William boleh memadatkan lagi isi perbincangan.
2. Nik Mohd Iznan Tuan Yaakub membentang kertas kerja bertajuk Masa depan Sastera di Sarawak. Kertas yang disediakan oleh sdr Nik melalui kajian di internet dan dari blog teman-teman sasterawan di Sarawak. Kertas kerja Sdr Nik merangkumi ruang bicara yang agak luas dan beliau jelas berusaha bersungguh-sungguh dalam menyediakan bahan-bahannya. Apa pun sesekali terdapat fakta-fakta yang kurang tepat kerana mungkin asas atau sumber yang diperolehi belum dikemaskini.
3.Sdr Saiee Driss selaku seorang pemakalah yang berwibawa dan berpengalaman tiada masalah dalam membentangkan kertas kerjanya bertajuk Menyusuri Perkembangan Sastera Sarawak Sepanjang 45 tahun. Saya tertarik dengan pembentangan beliau. Seingat saya, sepanjang mendengar Saiee membentang kertas kerjanya, jelas beliau semakin profesional dan lebih berhati-hati ketika berbicara dengan bahasa yang sesuai.
4. Sdr Hj Sazali Morshidi juga seorang pembentang yang menarik hati saya. Cara beliau membentang kertas kerjanya tidak membosankan walaupun isi kertas kerjanya tidak begitu memuaskan. Sebagai bekas seorang pegawai kebudayaan, beliau mempamerkan gaya tersendiri yang boleh membuat kita terus terjaga. Tahniah Tuan Haji.
5. Antara kertas kerja yang telah dibentangkan dan sempat saya ikuti, saya merasakan pembentangan oleh Ketua Unit Pengembangan Sastera DBPCS amat mengecewakan sekali. Beliau tidak membentangkan apa yang terdapat di dalam kertas kerjanya dengan alasan perkara yang hendak beliau bentangkan telah digunakan oleh para pemakalah yang terdahulu. Persoalannya bagaimana boleh terjadi begitu jika masing-masing punya topik yang khas?
Sdr Hazami sepatutnya membentangkan kertas kerjanya bertajuk Perkembangan Sastera di sarawak; Antara penyediaan prasarana sastera dan keberkesanan DBP membina penulis berwibawa, tetapi beliau sebaliknya awal-awal lagi banyak menyentuh perkara-perkara lain.

Antara yang disentuh beliau ialah sikap golongan penulis yang beliau gambarkan seperti berikut: Penulis tua/lama suka merajuk dan sudah "babo". Penulis muda terlalu manja. Saya tak dapat kesan fakta-fakta yang beliau kemukakan untuk menyokong perkara tersebut. Saya kira beliau cuba membuat perkara tersebut sebagai gurauan, tapi jika itu satu gurauan tentulah gurauan seperti itu tidak menepati kehendak majlis dan terkeluar dari tata susila berbahasa.Saya percaya penulis-penulis yang sudah lama/veteran dari segi usianya seperti Beb Sabariah dan A.B. Nor tentu terasa apbila mereka dilabelkan sebagai sudah babo dan suka merajuk.

Seperkara lagi yang saya rasa cukup menyedihkan apabila pemakalah ini memberi respons terhadap seorang penulis, Armiza Nila. Respons yang beliau beri betul-betul mengaibkan penulis tersebut apabila beliau(Armiza) menjadi bahan tertawa para peserta. Ini satu respons yang tidak bijaksana dan sepatutnya tidak datang dari seorang yang berkedudukan tinggi dan bertaraf pemimpin di dalam birokrasi sastera. Semoga perkara seperti ini tidak berulang ada masa akan datang.

Akhirnya para peserta balik pada hari isnin, 30 Jun 2008. Saya terpaksa balik lebih awal yakni pada 29.06.08 kerana urusan peribadi. Harapan saya, biarlah apa jua kelemahan yang ditemui pada perkampungan kali ini dijadikan iktibar. Dan sebagai satu syor, elok benar para penulis dari badan-badan penulis di sarawak dibawa berbincang sama untuk mendengar pandangan mereka sebelum mengadakan perkampungan. Bukankah perkampungan ini untuk penulis?





Siapa besar?




A.B.Nor keletihan setelah semalaman di dalam bas

No comments: