Tuesday, December 29, 2009

SINGGAH DI BUSO

Kain pelikat dari Serikin

Semalam saya ke bersama isteri dan anak, Nurul pergi ke Serikin kerana lama benar tidak ke sana. Masing-masing antara kami bertiga punya impian nak dicapai di sana. Dalam diam isteri beli beberapa helai batik dan kain telekung. Saya sempat membeli beberapa helai kain pelikat. Yang menarik perhatian saya ketika sampai di sana ialah gerai menjual barangan antik. Ah..ada kamera, Nikon F2 tapi dia minta RM700.00. Yashica 635 TLR Camera pun ada tapi harganya RM500.00. Saya berkenan dengan Nikon F2 namun harga terlalu tinggi untuk barangan begitu. Dia kurang RM500.00. Saya minta RM200.00. Dia kata sorilah pak Cik. Saya kata tak pa..kita jumpa lagi nanti bila sudah ada kata sepakat. Entahlah Nikon tu belum nak masuk ke dalam rumah saya agaknya..
Hari ini saya terima kiriman kamera dari Miri kiriman Zakariyya, anak yang bertugas di sana. Dia beli untuk saya kamera Yashica MG 1, harga murah aja dan sekarang s aya sedang menguju keelokannya. Kamera ini menggunakan bateri merkuri 5.6V dan saya tak dapat jumpa bateri ini di kedai kamera. Kata mereka ia tak dijual lagi. Tanpa bateri tak jadi masalah, kamera masih boleh dipakai hanya meter untuk cahaya tak dapat digunakan.
Balik dari Serikin saya singgah sebentar di Buso nak berjumpa bapak saudara malangnya dia tak ada kat rumah. lantas kami teruskan perjalanan balik ke Kuching. Ketika melintas pekan Buso, terasa benar kesuramannya. Saya hairan mengapa pekan-pekan yang terletak di sepanjang jalan Kuching- Bau begitu suram dan tua tanpa ada riak untuk berubah...mungkin suatu hari nanti pekan lama itu akan pergi jua dan diharap pekan baru akan tumbuh sebagai pengganti.


Pekan Buso

No comments: