Tuesday, January 22, 2008

Bermula Tahun Baru..

Rumah semakin sunyi setelah hari persekolahan hampir tiba. Laila, anak sulungku bersama anak-anaknya telah kembali ke Sungai Petani pada 30 Disember 2007 lalu setelah berada bersama kami sekeluarga selama lebih sebulan. Hanya enam orang masih tinggal di rumahku. Mereka terdiri daripada isteriku, anak-anakku - Zakaria, Siti dan Nurul dan tunangan Zakariya, Erda.

Jam sembilan pagi aku bersama isteri dan anak-anak, Zakariyya dan Nurul berangkat ke Betong menghantar Erda kembali ke SMK St Augustine, Betong. Sebagai seorang pendidik, masa untuk Erda kembali bertugas hampir tiba.

Di Betong, kami menginap di Hotel Betong Plaza, sebuah hotel yang baru dibaikpulih. Nampak cantik sekali dengan perhiasan dalaman yang masih baru semuanya. Kami tinggal sebilik dan menghabiskan masa berbual, tengok TV, makan dan tidur. Kemudahan internet terdapat di sana. Oleh itu aku sempat melayari internet dan membuat satu dua update ke atas blog-blogku.

Jam 1.00 pagi, aku baru dapat melelapkan mata. Begitu juga dengan Nurul. Nurul leka dengan permainan online sehingga jam satu pagi, bayangkan..Zakariya, Erda dan isteriku telah lama dibuai mimpi..Zakariyya betul-betul mengganggu kami dengan dengkurannya.

Hidupku sebagai seorang pesara masih di peringkat bulan madu. Aku perlu memulakan kehidupan baru dengan segera...kehidupanku? Meluahkan suara dan rasa seorang pesara, cerita tentang masa lalu yang boleh kukongsi bersama. Semoga memberi kebaikan kepada diri dan manusia keseluruhannya.

1 Januari 2008


No comments: