Wednesday, January 16, 2008

TARZAN


Main Bazaar Kuching

Saya melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah St. Thomas Kuching dalam tahun 1967 setelah selesai belajar di Sekolah Rendah Kpg Pulo setakat darjah enam. Di SM St.Thomas saya ditempatkan di dalam tingkatan 1C.

Perjalanan ke sekolah dari rumah saya agak jauh. Saya kira tidak kurang 6 kilometer jaraknya. Ada tiga laluan untuk sampai ke sekolah. Laluan pertama dari rumah saya berjalan sehingga ke pangkalan tambang kpg Panglima Semana Lama. Di sana saya akan menyeberangi sungai ke pangkalan Besi dan menaiki bas sehingga ke stesen bas. Dari stesen bas ke sekolah saya perlu berjalan sejauh kira-kira setengah kilometer.

Laluan kedua, saya berjalan dari rumah ke pangkalan tambang kpg Panglima Seman Ulu. Kemudian menyeberangi sungai ke pangkalan yang terletak berhampiran dengan sebuah kilang membuat mancis, Sarawak Match Factory. Dari sini saya berjalan dari Jalan Abell ke jalan padungan kemudian melalui jalan di bukit mata Kuching sebelum sampai ke sekolah.

Dan laluan ketiga, saya berjalan dari rumah sehingga ke kampung Boyan. Di kampung Boyan saya menaiki tambang menyeberangi sungai. Di seberang sungai berhadapan kpg Boyan ialah bandar Kuching yang lama dikenali dengan nama Main Bazaar. Untuk ke sekolah dari main bazaar tidak jauh, mungkin ambil masa tujuh minit untuk sampai.

Pada masa itu terdapat seorang pesakit mental yang selalu berkeliaran di sekitar bandar Kuching. Kami gelar orang ini Tarzan tapi tak pasti mengapa ia diberi gelaran sedemikian. Mungkin juga kerana pakaian yang dikenakannya. Dia menggunakan guni beras untuk membalut badannya. Di kepala terdapat topi daripada kain yang sudah lusuh. SebEnarnya bukan baju dan seluar yang formal yang digunakannya. Sebaliknya ia sekadar kain yang dibalut pada badannya. Dia juga memakai stoking panjang sehingga ke lutut yang berlainan warna. Ketika berjalan dia akan membawa beberapa bungkusan, beg lusuh dan dapur yang masih berasap. Dapurnya diperbuat daripada baldi yang telah diubahsuai.

Setiap kali melintasi sekolah kami, pelajar-pelajar akan mengusik Tarzan dengan memanggil namanya berkali-kali. Dia akan berhenti d an menunjukkan jarinya ke arah kami. Untuk maklumat, pakaian seragam sekolah kami ketika itu ialah seluar pendek warna biru tua berbaju putih.

Suatu hari saya mengalami demam dan telah diberi kebenaran oleh cikgu untuk pulang. Jam baru pukul sembilan pagi. Saya berjalan balik membawa beg sekolah yang berat juga disamping satu lagi bungkusan mengandungi makanan tengah hari saya. Saya berjalan melintasi panggung Rex (sekarang Medan Pelita) menuju ke jalan menaiki bukit Mata Kuching . Separuh jalan menaiki bukit itu,saya lihat Tarzan datang dari arah bertentangan. Saya berjalan di s ebelah kiri menuju ke atas dan dia di sbelah kanan saya menuruni bukit. Apabila melihat saya di pun terus meluru ke arah saya. Saya panik dan terus berlari balik menuruni bukit . Dalam keadaan sedang demam saya terpaksa berlari sekuat hati. Saya bernasib baik, Tarzan membawa barang yang banyak di tangannya jadi tak boleh berlari laju.

Lama juga saya berfikir dan hairan mengapa dia mengejar saya kerana sebelum ini tak pernah pun saya mendengar Tarzan membuat kacau atau mengejar sesiapa. Dia hanya berjalan keliling bandar tanpa arah dan tujuan membawa barangannya.

Beberapa hari kemudian setelah sembuh dari demam saya kembali ke sekolah tetapi mata saya tetap terus memerhati di hadapan dan belakang saya, takut-takut bertembung dengan Tarzan. Kalau dapat ditangkap, tak tahu pula apa yang akan dibuatnya. Saya ceritakan pada teman-teman di sekolah peristiwa itu dan bertnya kepada mereka mengapa Tarzan cuba mengejar saya. Mereka ketawa. Seorang teman memberitahu, Tarzan berdendam dengan budak St Thomas. Dia menegenali pelajar St. Thomas melalui pakaian seragam kami. Oh..begitu..barulaha saya faham mengapa saya dikejar oleh Tarzan.

Sekarang sudah tak ada lagi Tarzan. Saya tak pasti bila dia menghilangkan diri. Seingat saya memang ada gerakan menangkap orang yang merayau di jalan-jalan di Kuching beberpa ketika dahulu untuk tujuan pemulihan atau menempat di rumah-rumah kelolaan Jabatan Kebajikan atau NGOs. Saya rasa mungkin Tarzan salah seorang yang dibawa bersama.

Sudah empat puluh tahun berlalu. Banyak perkara mungkin telah berlaku. Tarzan mungkin sudah tiada lagi di dunia. Saya percaya Tarzan banyak menerima ujian dalam kehidupannya. Walaupun dia hidup penuh kesengsaraan dan keperitan, dia teruskan juga kehidupannya dengan berjalan menikmati kebebasan yang ada padanya sambil menghirup udara segar bandar Kuching.

Saya pun bertanya pada diri..masih wujudkah kenikmatan yang pernah dinikamati Tarzan itu di bandar raya Kuching yang cantik seindah taman ini?

No comments: