Monday, October 19, 2015

KEHIDUPAN DI KAMPUNG PULO HILIR KUCHING (12) -ZAMAN PERSEKOLAHAN


Sebagai ahli Kadet Polis pertama di Sarawak, 1970


Ketika usia sembilan atau sepuluh tahun

SMB St Thomas ikut serta perarakan Maulidur rasul 1970.

ZAMAN PERSEKOLAHAN

Bukanlah sesuatu yang aneh dalam tahun 60an dan masa-masa lebih awal sebelum itu anak-anak mula bersekolah pada usia yang agak lanjut. Saya dilahirkan dalam tahun 1953 tetapi hanya memasuki  tahun satu (atau darjah satu istilah dahulu) dalam tahun 1961. Maknanya saya masuk darjah satu ketika usia mencecah lapan tahun sedang teman-teman lain baru berusia tujuh tahun.

          Ayah bawa saya ke SRB St Theresa tetapi tidak dapat diterima kerana usia telah lanjut. Lantas saya dihantar oleh ayah ke SR Lumba Kuda. Pakaian sekolah waktu itu baju kemeja putih dan seluar hijau. Berjiran dengan sekolah ialah Padang lumba kuda. Guru Besar sekolah masa itu cikgu Mobel Haji Paris.
          Saya tinggal di rumah sewa sekitar Batu Lintang berhampiran bangunan Dirgahayu. Saya bersekolah sebelah petang. Setiap hari kakak akan menghantar ke sekolah dengan berjalan kaki dari rumah kami ke sekolah yang saya kira jaraknya mungkin sekitar dua kilometer.
         
          Ada beberapa kenangan yang tidak dapat saya lupakan semasa setahun bersekolah di SK Lumba Kuda. Di sekolah ini anak-anak sekolah selalu mengadakan pertandingan berlari berpasukan. Seorang akan menjadi kuda dan seorang penunggangnya. Apa yang selalu berlaku, anak-anak darjah satu akan menjadi kuda. Mereka berada di posisi hadapan sedang budak senior akan menjadi penunggang. Dia akan memegang baju sekitar kolar bau mengenggam erat dan akan menolak kuda mereka tadi. Saya sangat teringin untuk menjadi kuda dalam perlumbaan ini namun tidak berpeluang.

          Suatu hari seorang senior mengajak saya berlumba. Saya sanagat teruja dan mula berada di garisan permulaan. Baru tiga meter saya berlari bersama penunggang saya tersungkur ke tanah kerana tolakan penunggang yang berllari agak pantas sedang saya tidak dapat mengikut momentum beliau. Akhirnya saya menangis dengan kaki berlumuran darah terkena pasir dan batu. Saya tidak lagi mahu menjadi kuda dan tidak juga mahu berlari bersama anak-anak senior lagi.

Akhir tahun 1961 keluarga kami berpindah ke kampung Pulo Hilir. Ayah membawa keluarga tinggal di kampung lantaran masa itu ibu selalu tidak sihat dan perlu penjagaan. Kami tinggal di bersama emak dan bapa saudara yakni adik-adik kepada ibu. Kerana perpindahan ini saya berpindah sekolah ke SK Kampung Pulo (dulu lebih dikenali dengan nama Pulo District Council School). SK Kampung Pulo hanya sebuah sekolah beratap rumbia berdinding separuh dan bertiang nibung.

          Antara teman-teman sekelas dengan saya masa itu termasuklah sdr KK Hassan/Salleh, Sdr Wahab Botek, sdr Daud Gobil, Allahyarham Jamali Tahir, Haji Sani Arbi dan adiknya Allahyarham Amin Arbi. Itu antara nama-nama yang saya masih ingati.Kami bersama selama lima tahun sehingga darjah enam. selepas itu dalam tahun 1967 saya berpeluang melanjutkan pelajaran peringkat menengah rendah di SMB St Thomas.

          Zaman enam puluhan jalan raya di kampung sangat becak ketika hujan. Jalan biasanya bertitikan batang kelapa di sebahagian tempat. Guru-guru yang mengajar terpaksa membuka sepatu mereka kerana jalan yang terlalu becak. Saya kira pengorbanan guru ketika itu amat tinggi dan dalam masa yang sama penghormatan yang diberikan oleh ibu bapa terhadap guru sangat-sangat tinggi. Guru-guru sangat dimuliakan.Tidak dinafikan ada juga ibu bapa yang menongkah arus tapi peratusnya sangat kecil.

          Saya masih ingat nama beberapa orang guru sekolah rendah Kpg Pulo. Guru besar ketika itu ialah Allahyarham cikgu Othman Ali. Guru-guru lain termasuklah Allahyarham cikgu Gobil Hj Ismawi,Allahyarham Cikgu Bujang, Cikgu Saerah, cikgu Edward Haji Ahmad, Miss Lim, Cikgu Halik Simpo, Mrs Lilian Tay dan beberapa nama lain yang saya kurang ingati.
          Banyak kenangan bersama cikgu-cikgu saya, ada yang manis dan ada juga yang pahit. Namun walaupun ada kenangan pahit ketika itu, hari ini setelah dewasa kita pasti akan berfikir kembali, tanpa pengalaman pahit itu, belum pasti kita dapat merasai kemanisan hidup. Ertinya walau sepahit mana pengalaman lalu, ada kemanisan yang terselindung di sebaliknya. Yang penting jangan sekali-kali berdendam dengan kenangan itu.
          Tahun 1967 saya berpindah ke SMB St Thomas memasuki alam sekolah menengah rendah. Jika di SK Kpg Pulo saya bergaul dengan anak-anak Melayu, di SMB St Thomas saya berpeluang belajar bersama anak-anak dari semua kaum. Teman-teman saya adalah anak-anak Cina, Iban Bidayuh dan juga India. Ada juga yang berbangsa Portugis di kelas saya ketika itu.

          Belajar dalam suasana berbilang kaum ada baiknya. Semangat untuk belajar dan bersaing sangat tinggi. Yang membanggakan kita apabila kita dapat mengatasi teman-teman lain dalam pelajaran. Belajar di SMB St Thomas banyak membuka minda kita terhadap dunia yang lebih luas. Saya ditempatkan di dalam Tingkatan satu "C", kelas yang paling lemah, kiranya mengikut kategori sekolah ketika itu. Bermula tahun 1968 saya dinaikkan ke Tingkatan dua "B".

          Akhir tahun 1967 saya dijemput hadir sama ke majlis penyampaian hadiah untuk mengambil hadiah kerana saya antara tiga yang terbaik dalam kelas kami Tingkatan satu C. Saya menerima hadiah yang disampaikan oleh Gabenor Negeri Sarawak ketika itu, Almarhum Tun Abang Haji Openg.

          Terlalu banyak untuk ditulis tentang zaman persekolahan. Mungkin saya akan tulis lagi dengan tajuk yang lebih spesifik. Saya menulis untuk bercerita kepada anak-anak dan cucu-cucu pengalaman hidup masa lalu. Mungkin ada yang boleh dipelajari darinya. Wallahhu'alam.
          

No comments: