Sunday, October 04, 2015

SEMALAM DI SIMUNJAN: TEMAN SEPANJANG JALAN

Foto bersama sahabat karib, Adenan Jolly

Bersama isteri dan sahabat karib, Saini serta isteri cikgu Razali

Bersama staf SMK Simunjan (1973?)

Cikgu Chong,Cikgu Sebran, Cikgu Sharbini dan cikgu Jerry Chia. Seorang lagi (yg berkaca mata dah lupa namanya)

Setelah beberapa bulan di Simunjan saya mula mengenali teman-teman baharu warga Simunjan dari Kampung Nanas, Kelka, Lintang dan juga Sageng dan Sabun. Teman-teman baharu saya kebanyakannya merupakan pegawai kerajaan termasuk guru-guru yang mengajar di sekitar Simunjan.

Di Sekolah menengah Simunjan saya berkawan dengan semua jenis bangsa. Persahabatan kami sangat akrab. Begitulah kita, apabila berjauhan dari keluarga, sahabatlah tempat kita meluahkan rasa sepi dan rindu kita. Sahabat-sahabat merupakan pengobat segala kekosongan waktu.
Antara teman-teman di SMK Simunjan ketika itu termasuklah Cikgu Sebran Mustaffa (abang kepada cikgu Zamhari Hj Mustaffa) cikgu Ardi Pawi, Ken Sahdi, Shamsherbie Narudin dan abangnya Allahyarham cikgu Haili Naruddin, Cikgu Mohd Tobat,dan adiknya cikgu Fauziah Umar, cikgu Ahmad Ayub, cikgu Merali, Mendiang Frank Merican, Mendiang Bong Khoon Kuet, Mendiang Mr Foo, Nelly Paya Soweng, Mary Wee, Fiona Jong, Janet Foo, Christina Bong @Kartina. Pengetua SMK Simunjan ketika itu Encik Michael Yap sebelum diambil alih oleh Cikgu Abdullah Hj Drahman.

Teman-lain dari sekolah tersebut termasuklah Saini (kini seorang kontraktor yang berjaya) Adenan Jolly (abang kepada cikgu Hamlet Jolly) Lee Kai Cho, Almarhumah Kak Mahani, Kak Yak dan Almarhum Pak Tar (Mahtar Mahli).
Teman-teman dari Simunjan masih lagi berhubung dengan saya, seperti cikgu Abg Yakup, Hamlet Jolly dan beberapa orang lain. Malah pelajar-pelajar di SMK Simunjan dulu pun kini menjadi sahabat dan masih mengingati saya termasuklah cikgu Muhammad Amin, Cikgu Majek Matta, Aman Bujang, Pengarah Fama, sdr Paza.

Ada di antara teman saya yang telah pergi mendahului kita. Untuk mereka yang telah pergi dahulu, takziah buat keluarga mereka. Al-Fatihah buat yang telah kembali kepada-NYA. Masa memisahkan kita namun ingatan tidak pernah saya lupa.

Tahun 1974 guru-guru dari Semenanjung Malaysia mula berkhidmat di Sarawak. Dua orang yang pertama datang ke sekolah kami ialah cikgu Muhammad Harun dan cikgu Ali Idros (Ali Kengkeng). Setahun kemudian dua orang lagi datang yakni cikgu Mohd Sabri Hj Ishak dan cikgu Mohd Zin. Banyak peristiwa manis dan lelucon yang saya perolehi ketika bersama sahabat-sahabat saya ini.

Antara kenangan manis di Simunjan yang saya ingati, cikgu Ahmad Ayup jatuh hati kepada sekuntum bunga di Kpg Nanas namun hubungan terhenti separuh jalan, mungkin tiada jodoh. Cikgu Muhammad Harun beristerikan gadis Kpg Nanas dan dibawa balik ke Kelantan. (Isteri cikgu Muhammad Harun meninggal beberapa waktu lalu, Al-Fatihah).

Pernah pada suatu malam saya bersama cikgu Sharbini dan Boarding Master Mokhtar Ayub hendak pergi ke kampung Skendu keran kami mendengar ada paluan gendang. Masa itu majlis bergendang sangat popular dan menjadi satu cara hiburan untuk para jejaka untuk bertemu dengan gadis-gadis kampung.

Kami menyusur hutan di belakng sekolah untuk mencari jalan pintas. Paluan gendang semakin nyaring namun kami tak dapat ketemu. Kami berpusing sekitar tempat yang sama selama setengah jam. Kami sesat rupanya. Namun dengan kebijaksanaan cikgu Sharbin dan Mukhtar kami temui jalan pulang ke sekolah. Cita-cita untuk melihat orang bergendang berkecai.

Malam ahad biasanya ada majlis bergendang di kampung-kampung sekitar Simunjan seperti Kampung Kelka dan Sageng. Saya akan dibawa pergi oleh teman-teman kaki nopeng, anttaranya cikgu Abang Yakup, Cikgu Hamlet dan teman-teman dari SMK Simunjan. Biasanya saya akan menjadi pembonceng motosikal cikgu Hamlet, Honda CB 100 (jika tak silap). Oh ya bicara tentang motosikal , Allahyarham Abang Zaidell bin Abang Pauzi mempunyai motosikal yang sangat mewah ketika itu, Yamaha 175/250, saya tak berapa ingat. Allahyarham merupakan seorang Health Inspector di Majlis Daerah Hilir Sadong (kini Majlis Daerah Simunjan, jika tak silap).

Walaupun banyak kampung saya jelajahi untuk nopeng di majlis bergendang, saya tidak ketemu gadis idaman. Mungkin bukan jodoh saya di Simunjan. Saya bertemu jodoh dengan gadis dari Kampung Lidah Tanah. Dengan gadis ini kami membina kehidupan. Saya bawa dia bersama ke Simunjan untuk beberapa bulan sebelum berpindah ke Kuching. Hasil perkahwinan kami, Allah amanahkan kami dengan empat putera dan tiga puteri bersama lima orang menantu dan lima belas orang cucu. 

Waktu yang lalu itu sebenarnya adalah petunjuk buat kita. Mengingati waktu lalu boleh membantu kita membentuk masa muka yang bahagia.





No comments: