Thursday, October 08, 2015

SEMALAM DI SIMUNJAN : MAKNA SEPI



menjadi bestman kepada seorang sahabat yang berkahwin, sdr Hipni Kanaini

Pemandangan di sekitar SMK Simunjan

Bersama seorang guru dari Semenanjung Malaysia, cikgu Muhamad Harun

Kehidupan di Simunjan sebenarnya sangat sepi dan menyepikan. Sekolah tempat saya bertugas terletak jauh dari pekan dan jalan dari sekolah ke pekan sangat teruk. Jalan di bina dengan kepingan simen yang disusun dengan luasnya sekitar 5 kaki begitu. Simen-simen banyak yang telah retak. Sebahagian tempat lopak dan berlubang.

Di sebelah jalan terdapat rel keretapi yang digunakan kereta sorong roda keretapi. Untuk menggerakkan kereta sorong ini penggunanya akan menggunakan buluh panjang atau dalam bahasa tempatan disebut "suar" jika tak silap. Suar yang digunakan untuk menolak sehingga kereta bergerak. Kereta ini biasanya digunakan untuk membawa barangan apa jua termasuk bekalan pembinaan seperti simen dan kayu.

Berbalik kepada suasana sepi khusunsya selepas jam sembilan malam apabila anak-anak mula tidur, terasa benar sunyi. Kerana terlalu baru saya tidak punya banyak kawan lagi. Ada kawan yang diperkenalkan kepada saya oleh Almarhum sdr Kiprawi tapi tinggal di rumah kerajaan di pekan Simunjan. Kawan-kawan saya ini merupakan staf Kerajaan dari pelbagai Jabatan Kerajaan. Jadi untuk menghilangkan sepi dan sunyi, setiap hujang minggu bermula selepas petang hari jumaat saya akan mengayuh basikal untuk bermalam di rumah teman baru saya.

          Antara teman-teman saya termasuklah saudara Julahi Suhaili dan  Cosmas Allen dari Jabatan Pertanian dan  Abang Abdillah Aerowaini. Hujung minggu kami habiskan dengan menonton wayang d pawagam Kee Yang. Saudara Julaihi dan Cosmas Allen mempunyai hobi memasak dan saya penggemar masakan mereka. Hari ahad kami akan ke pekan membeli sayur dan ikan untuk makan tengah hari. Udang galah ketika itu sangat murah dan senang didapati dan saya penggemar nombor satu udang galah. Agak lama juga saya tidak bertemu dengan saudara Julaihi sekarang. Begitu juga dengan saudara Cosmas Allen. Saudara Abang Abdillah tinggal tidak jauh dari rumah saya kini dan tidaklah sukar sangat untuk bertemu beliau yang kini seorang pesara Polis.

          Melalui saudara Julaihi saya mula mengenali teman-teman lain di Simunjan. Malam kami habiskan dengan berlatih menyanyi dengan saudara Cosmas memetik gitar dan meniup harmonika seretntak, bakat istimewa beliau. Pernah saya bersama Cosmas dan Julaihi menyanyi di pentas pekan Simunjan ketika diadakan pesta. Mengingati peristiwa itu membuat saya tersenyum seorang diri. Antara lagu yang kami nyanyikan termasuk lagu Melody Fair dan First of May.

          Ada ketikanya kami dijemput oleh Pegawai Hutan Daerah, Almarhum Pak Haji Bujang, ayah kepada saudara Murad Bujang seorang peniaga dan bekas pengurus Syarikat Bumiko. Isteri beliau merupakan rakan sekerja saya semasa bertugas di SMK Datuk Patinggi Haji Abdul Gapor, Kuching sekitar awal lapan puluhan. Almarhum sangat pandai memasak laksa Sarawak. Sikap dan peribadinya yang ramah, murah hati dan sangat baik dengan anak-anak muuda seperti kami membuat rumahnya sentiasa penuh dengan tetamu.

          Pagi isnin seawal jam 7.30 pagi saya mula mengayuh basikal dari pekan Simunjan ke Sekolah dan bermula pula kehidupan biasa di sekolah, kehidupan yang sunyi dalam suasana riuh rendah anak-anak sekolah. Kehidupan di Simunjan ketika itu sangat menguji kesabaran dan ketabahan hati menghadapi suasana yang serba kekurangan.


2 comments:

Blizzx said...

Saya rasa sayu membaca coretan-coretan Pena Bahari. Meskipun dari segi usia saya layak memanggil Pena Bahari sebagai abah, ada sesuatu yang mendalam dan universal yang terbit dari ungkapan-ungkapan mudah dan ringkas abah. Semoga nanti ada jawapan untuk kerinduan masa lalu lalu di kehidupan seterusnya yang abadi

Penabahari said...

Terima kasih anakanda Blizzx atas komen anda. Ya saya semakin temui makna sepi dan akan tetap merindui masa lalu yang kekal menjadi memori yang abadi. Terima kasih