Tuesday, August 26, 2008

FAIZAL , USIAMU DAH 29 TAHUN SEKARANG


Mama's boy


bersama mama lagi...


Seperti tahun-tahun sebelumnya, sejak 29 tahun yang lalu, hari ini, tanggal 29 Ogos adalah antara momen-momen yang indah buat saya dan isteri kerana pada hari inilah lahirnya anak kami yang ketiga yang kami beri nama Faizal Amin. Ya, Faizal lahir pada hari ini dalam tahun 1979, hari raya yang ketiga ketika itu.

Masih jelas dalam ingatan detik-detik bersejarah itu. Malam itu saya masih lagi melayan tetamu-tetamu yang datang berkunjung ke rumah. Selesai tetamu terakhir berkunjung, kira-kira jam 10.30 malam, isteri mengadu sakit perut. Saya bergegas meminta pertolongan seorang teman sekerja, seorang ustaz dari Kelantan, untuk menghantar isteri ke rumah sakit umum Sarawak. Saya menjangka saat kelahiran bayi kami yang ketiga sudah hampir benar.

Sampai di rumah sakit umum isetri saya terus dimasukkan ke wad bersalin. Jam 11. 30 malam isteri saya selamat melahirkan anak kami. Saya hanya menerima berita kelahiran Faizal awal pagi setelah dimaklumi oleh seorang jururawat melalui telefon. Isteri saya dibenarkan keluar tengah hari berikut.

Faizal beruntung kerana lahir ketika datuknya (ayah saya) masih berada di Kuching. Faizal sempat mendapat pelukan kasih saying datuk untuk tempoh enam bulan. Selepas beliau berusia enam bulan ayah berangkat ke India dan kemudiannya terus ke Tanah Suci.

Banyak sekali kenangan yang boleh saya catatkan tentang Faizal, sama ada manis atau sebaliknya. Ketika berusia empat tahun Faizal terkena diarrhea dan terpaksa ditahan di hospital selama beberapa hari. Saya dan isteri begitu sayu sekali kerana terpaksa berpisah dengan Faizal. Faizal pula menangis terus-terusan. Nasib baik allahyarham ayah mertua saya seorang kakitangan hospital maka dapatlah beliau sedikit sebanyak menghampiri cucunya. Sedangkan kami hanya dapat memerhati dari luar bilik.

Bulan Januari 1985 Faizal kami hanatar ke Tadika Bina di Kampung Malaysia Jaya. Hari pertama sekolah saya terlewat sedikit menjemput Faizal pulang. Apabila samapi di Tadika saya tidak ketemu Faizal. Saya bertanaya kepada guru-guru, mereka juga hairan bagaimana Faizal boleh tidaka berada di tadika. Lantas saya bergegas mencari menggunakan Vespa saya. Rupa-rupanya Faizal berjalan sendirian ke arah kampung Malaysia Jaya. Bila ditanya dia hendak ke mana, Faizal dengan tersenyum menjawab beliau nak balik ke rumah tapi jalan yang diambil menuju ke arah yang bertentangan. Selepas itu saya tidak lagi datang lewat dan beliau juga tidak lagi pulang sendirian. Guru-guru Tadika itu pun mula bertindak dengan lebih berhati-hati, takut ada lagi anak-anak yang terlepas dari pandangan. Teringat peristiwa itu saya dapat merasai jiwa Faizal, jiwa untuk bebas dan bersendirian….

Hari ini usia Faizal telah menjangkau dua puluh sembilan tahun dan belum ada tanda-tanda untuk berumah tangga. Risau juga hati ayahnya. Faizal merupakan graduan UITM dengan memiliki ijazah Pentadbiran Korporat, anehnya beliau bekerja sebagai seorang kadet di sebuah syarikat perladangan kelapa sawit. Kini Faizal ditugaskan di sebuah ladang di Sungai Krang, Gedong. Setiap hari antara jam tujuh pagi hingga sembilan pagi , Faizal pasti akan menelefon mamanya. Setiap hujung minggu Faizal akan balik ke rumah dan tinggal bersama kami semalam. Petang ahad akan kembali ke ladang dengan menggunakan kembaranya .

Pagi tadi ibunya sempat menelefon Faizal untuk mengucapkan selamat hari lahir diikuti sms papa yang mendoakan kebahagiaan Faizal.

Selamat Hari lahir Faizal, semoga hidupmu tetap bahagia dan ceria dan teru berada di bawah lindungan Ilahi jua.

No comments: