Sunday, August 03, 2008

ANTOLOGI HAIKU 2006


Dua minggu lepas saya terima kiriman senaskhah buku, Antologi Haiku 2006, dari seorang teman. Antologi diterbitkan oleh saudara Abdullah Abdul Rahman (Tabir Alam) ini mengetengahkan 150 buah Haiku yang ditulis oleh tiga orang penulis Haiku yakni Puan Hajah Halela bt Hj. Abdul Razak (Lelahiro) seorang ahli Persatuan Haiku Ishimine, Okinawa, Jepun, sdr Rusmini bt Musa (Dipinggiran) dan sdr Abdullah bin Abdul Rahman (Tabir Alam).
Setiap Haiku akan ditemani sekeping foto yang berkaitan dengan Haiku tersebut dan ini menambahkan lagi keindahannya. Bukankah Haiku merupakan puisi yang ditulis untuk menghargai alam semula jadi dengan bersandarkan kata musim.
Haiku, puisi Jepun yang terdiri daripada tiga baris ayat dengan susunan 5/7/5 dan mengandungi 17 suku kata merupakan satu ciptaan yang cukup indah. Ia ditulis secara biasa membawa cerita biasa tetapi pemikiran yang terkandung amat luar biasa. Perhatikan Haiku yang dipetik dari antologi di atas:

Sang layang-layang
langit terbentang luas
kembali jua
(tulisan Lelahiro)

gemersik daun
tupai dahan ke dahan
buah berlubang
(tulisan Dipinggiran)

tengkujuh tiba
dermaga sunyi sepi
laba tersadai
(tulisan Tabir Alam)

Ada keistimewaan pada Haiku. Rakaman peristiwanya cukup mudah dan terus terang tetapi pentafsirannya diserahkan kepada pembaca. Tiada emosi yang ditulis, begitu juga pemikiran, ia tidak dinyatakan. Hanya fakta biasa yang tidak juga puitis. Haiku terbaik ialah bila menulis apa yang dilihat, disentuh, didengar, dirasa dan dihidu. Tulisan berkenaan pengalaman pancaindera merupakan tulisan haiku yang terbaik. Bagi Haiku, puisinya bukan pada kata-kata tapi pada pengalaman.

Tahniah buat ketiga-tiga penulis Haiku yang berjaya menghasilkan sebuah antologi yang secantik itu.

2 comments:

TabirAlam said...

terima kasih di atas promo ni...

Penabahari said...

sAMA3