Wednesday, August 13, 2008

HASIL PERTEMUAN ORANG LAMA



PERTEMUAN PERTAMA ORANG LAMA DI BILIK WACANA DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA CAWANGAN SARAWAK

13 OGOS 2008

Nota Mesyuarat

1. Seperti yang dirancang, pertemuan pertama golongan orang lama/veteran telah dapat dilangsungkan di Bilik Wacana Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak. Kehadiran adalah seperti berikut:

Sdr Saiee Driss – bertindak sebagai pengerusi majlis pertemuan

Dr. Jeniri Amir – diberi penghormatan menjadi penasihat

Sdr Muhammad Driss/ Mat Segalang

Pharo Abdul Hakim selaku pencatat / setiausaha

Penghulu Haji Awang Bujang bin Awang Hamdan (A.B.Nor)

Hajah Bibi Sabariah bt Hj Abang Awet

Sabin Talip

2. Sebagai pengenalan, sdr Saiee Driss memaklumkan majlis tujuan pertemuan. Jawatankuasa ini dibentuk bertujuan untuk menggerakkan usaha para penulis veteran dalam menghasilkan karya dalam apa jua bentuk. Adalah diharapkkan dengan berkumpul dalam sebuah jawatankuasa yang berpaksikan “program-oriented” para veteran tidak merasa terpinggir dan tersisih tapi dapat terus bergerak seperti biasa bagi mempastikan mereka boleh terus memberi sumbangan kepada masyarakat dalam bidang yang mereka berkebolehan.

Selanjutnya sdr Saiee Driss menjelaskan setakat ini usaha telah dibuat bagi menghasilkan sebuah antologi puisi Pesara yang diharapkan dapat diterbitkan dalam bulan Disember 2008 ini.

3. Dr. Jeniri Amir menyarankan agar jawatankuasa ini berkomunikasi dengan Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak bagi mengatur penganjuran sebuah kursus singkat (2 hari) dalam bidang penulisan memoir/biografi/autobiografi. Disarankan juga agar jawatankuasa bertemu dengan Pengarah DBPCS bagi melahirkan hasrat ini kepada beliau untuk dipertimbangkan.

Dr. Jeniri menambah amat penting bagi kita merakam pengalaman-pengalaman hidup untuk dikongsikan bersama dengan masyarakat.


4. Sdr Muhammad Driss pula mencadangkan perlu ada usaha bagi mewujudkan rekod/direktori penulis. Difahamkan pihak DBP setakat ini ada mengumpul data-data penulis tetapi pengwujudan rekod tersebut oleh DBPCS belum lagi dilaksanakan. Setakat ini , mengikut penjelasan sdr Jaafar Hamdan, pegawai DBPCS yang turut hadir di pertemuan ini, DBPCS hanya menyimpan rekod umum sahaja seperti alamat dan nombor telefon.

Dalam hal ini, telah wujud blog-blog teman yang merekod dan menulis tentang biografi penulis Sarawak. Antara blog yang dimaksudkan ialah Laman Saiee Driss (http://saieedriss.blogspot.com) kelolaan sdr Saiee Driss dan Penulis Bumi Kenyalang (http://penulissarawak.blogspot.com/ ) kelolaaan sdr Radin Azhar Ahmad.


5. Penghulu Haji Awang Bujang Awang Hamdan memaklumkan kepada majlis beliau masih lagi menyimpan empat buah skrip bangsawan, yang merupakan bahan sejarah yang bernilai dari segi kegiatan bangsawan suatu ketika dahulu dan beliau memerlukan skrip ini diterbit supaya ia boleh menjadi tatapan umum dan kegunaan pihak yang membuat penyelidikan.

Majlis mencadangkan agar DBP dapat mengambil langkah proaktif melestarikan bahan ini. Sdr Jaafar Haji Hamdan selaku pegawai DBPCS yang hadir memberi respons positif terhadap cadangan ini dan akan berusaha membawa perkara ini kepada pihak atasan.

6. Beberapa perkara lagi yang turut disentuh dalam perbincangan ringkas pagi ini termasuklah:

6.1 Projek Pengkisahan

Harus diadakan secara berkala/berterusan bagi memberi ruang kepada personaliti yang dipilih membentangkan kertas kerja berbentuk pengkisahan. Untuk urusan ini, jawatankuasa perlu berhubung dan seterusnya bekerjasama dengan Persatuan Pesara Sarawak.

Pada masa terdekat PEKASA akan melaksanakan apresiasi karya terhadap Memoir Datuk salbiah Painah. Adalah diharapkan projek pengkisahan para veteran ini dapat memberi sedikit sebanyak maklumat untuk generasi akan datang.

6.2 Agenda Mesyuarat Akan Datang

Pharo Abdul Hakim mencadangkan agar peserta mesyuarat mula mengemukakan laporan kemajuan usaha-usaha peribadi yang sedang dijalankan. Ini bertujuan menjadi galakan dan motivasi dan dalam masa yang sama boleh mendapt pandangan daripada teman-teman.

Berkenaan dengan Antologi Puisi Pesara, Pharo memaklumkan bahawa setakat ini terdapat hanya lima belas buah puisi yang sudah dikumpul. Cadangan jumlah puisi untuk antologi ini sekitar seratus buah. Untuk itu Dr. Jeniri mencadangkan agar promosi untuk projek ini dipergiatkan. Antara usaha yang dicadangkan ialah promosi melalui Radio dan akhbar.

6.3 Sdr Jaafar Haji Hamdan mencadangkan mengusulkan agar nota-nota hasil perbincangan ini dikemukakan kepada Pengarah DBPCS agar tindakan susulan boleh diambil oleh DBP mana yang berkaitan.

Oleh kerana tiada perkara lain yang dibincangkan, majlis yang bermula jam 10.00 pagi ini diakhiri jam 11.30 pagi. Mesyuarat akan datang akan diadakan dua bulan dari sekarang dan seterusnya jadual/kekerapan mesyuarat ialah dua bulan sekali. Sdr Saiee Drisss selaku pengerusi mesyuarat mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua yang hadir dan kepada Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sarawak kerana bermurah hati membenarkan mesyuarat diadakan di bilik wacana dan kerana penyediaan minum pagi.

13 Ogoos 2008

1 comment:

Saiee Driss said...

Saya dah membaca nota ini dan memperakuinya sebagai yang benar bagi pertemuan yang berkenaan. Diharap mana-mana orang yang mengira dirinya veteran dan sewaktu dengannya yang masih berminat menulis dan berkarya akan menyertai mesyuarat akan datang dengan cadangan projek mereka.

Tahniah dan terima kasih kerana cepat bertindak.