Thursday, August 28, 2008

SENANDUNG IRAMA MINDA PHARO ABDUL HAKIM

Oleh : JAIS SAHOK Yang Indah Itu Bahasa: Utusan Borneo 18 Syawal 1414

Agak lama saya berasa sunyi untuk bersua karya dengan saudara Pharo Abdul Hakim setelah gagal menemukan gagasan yang tetap dan tepat untuk memperkatakan puisi beliau yang memenangi hadiah dalam peraduan mengarang sempena perpindahan DBPCS ke bangunan barunya di Petra Jaya. Yang berjaya mengusahakan kerja itu ialah saudara Hazami Jahari dan ulasan itu terbit dalam Yang Indah Itu Bahasa.
Kegagalan saya itu menjadi adik (saya berharap adik bungsu kerana saya mengundang kegagalan yang lain) kepada kegagalan saya menanggapi puisi-puisi Allahyarham Ismawi haji Husly.
Pada 13 Mei 1994, bersamaan 30 Ramadan 1414, saudara Pharo Abdul hakim muncul dengan sebuah sajak (saya kira yang terbaharu berdasarkan tarikh penerbitannya sekalipun tidak bermaksud yang terakhir dari segi penulisannya) yang dijuduli Salam Buat Marudi dalam ruangan sastera (sajak) akhbar nasional Berita Minggu. Kemunculan yang saya anggap sebuah kekonsistenan (kesinambungan usaha lalu) - tahniah - yang bermakna.
Untuk membolehkan para pembaca berkongsi baca sajak itu, berikut ialah catatan saya (catatan semula) tentangnya:

Salam Buat Marudi

Marudi
dingin subuhmu yang sepi
diratapi embun yang resah
nelayan sibuk bersama tangkapan semalam
buat melanjutkan usia
anak bangsa terus dibendung duka
mengolah mimpi dan ilusi
mentafsir misteri seorang teman
menanti kasih putera tunggal

Marudi
salamku buat puteramu
kasihku buat puterimu
puisiku buat tetamu
yang menjenguk di tirai senja
hatiku buat jiwamu
esok kita lukis potret luka
sebuah bangsa yang hilang arahnya.

1994

Usaha saya untuk menggali percikan minda dan gagasan sastera saudara Pharo Abdul Hakim timbul ketika setelah lama terpisah daripada beliau - terpisah secara profesional (kerana kami pernah bertugas di bawah satu bumbung di SMK Stampin) dan terpisah secara sastera (kerana saya pernah mendengar beliau mengaku satu ketika dahulu (1970an) pernah suka menulis - menulis puisi).
Sempat saya temukan dan tonjolkan beberapa buah puisi beliau yang sudah lama itu yang pada beliau, usaha saya itu memeranjatkan beliau. Tahniah saudara Pharo kerana terperanjat dek usaha saya. Itu satu petanda bahawa usaha sastera saudara berjaya dan saya yakin akan terus berjaya. Kejayaanmu dalam peraduan yang sama-sama kita sertai itu juga satu kejayaan dan Salam Buat Marudi ini, pada hemat saya besar sekali maknanya -tinggi dan mendalam maksudnya.
Saya cuba membacanya ( membaca dengan nama Tuhanku) - membuat tafsiran sastera seadanya.
Sering saya mengesani sebuah penyesalan dalam diri saudara Pharo Abdul Hakim setiap kali membaca karyanya. Beliau menyesal terhadap fenomena sosial yang tidak lengkap, tidak sempurna atau kerana renungan saya terhadap pendirian beliau, perkara yang disesalinya ini ialah perkara yang tidak Islamic - dalam pengertian yang luas dan mendalam.
Secara lateral saudara Pharo Abdul Hakim mentafsirkan Marudi sebagai sebuah tempat yang sepi dan kesepian ini tentulah akibat pembangunan (yang tidaklah negatif, cuma sekadar sebuah perubahan untuk pencapaian fenomena perubahan yang lebih baik, lebih menguntungkan).
Secara lembut beliau melukiskan (dengan kata-kata) keadaan sepi itu sebagai diratapi embun yang resah. Embun selalunya melambangkan suasana yang sejuk nyaman, damai dan menyenangkan tetapi di Marudi yang sepi itu resah pula.
Mengapa embun itu resah?
Nostalgia nelayan tidak berkesudahan - mengenang tangkapan semalam untuk melanjutkan usia seolah-olah tidak ada pembaharuan. Kesepian Marudi tentulah menjanjikan perubahan, pembangunan dan penghijrahan golongan muda tetapi mengapa nelayan masih sibuk dengan tangkapan semalam? Bukan merancang tangkapan yang lebih besar dari esok?
Pada hemat saya inilah yang dikesalkan oleh saudara Pharo Abdul Hakim - pembangunan yang menyepikan Marudi tidak berjaya menggugah perasaan dan paradigma kolot dan lama para nelayan. Para nelayan yang sepatutnya turut sama membangun tetapi masih alpa dengan nostalgia tangkapan semalam. Sebuah kesalan kegagalan dalam kejayaan kerana Marudi nyata membangun lantaran menjadi sepi kerana banyak anak buahnya yang sudah meninggalkan desa pedalaman.
Marudi bagi saudara Pharo Abdul Hakim masih menanti seorang putera yang lebih prihatin- mungkin seorang ahli politik, seorang pekerja sosial, seorang pemimpin, seorang penggerak minda seseorang yang dapat mengasaskan paradigm shift dalam sistem sosial yang masih diibaratkannya nelayan yang sibuk bersama tangkapan semalam.
Secara lateral juga bahawa tangkapan semalam itu bermaksud ikan salai - apa nilainya dari segi ekonomi,ikan s alai? Pada bandingan dengan hasil kegiatan ekonomi yang lain, ikan salai terlalu kerdil ( bukan bermaksuud tidak bernilai).
Kerana rasa kesal itu saudara Pharo Abdul Hakim sempat juga menitipkan harapannya dengan salamku buat puteramu; kasihkuku buat puterimu; puisiku buat tetamu -. Beliau mengharapkan puisinya(gagasan besarnya dalam puisi yang dihasilkan dalam dua bait ini) menjadi tetamu - penggerak fikiran baru, menyesali kekesalannya juga , melihat penglihatannya juga, memikirkan pemikirannya juga dan kembali menangani kesepian subuh yang meresahkan embun dinihari itu.
Begitu tinggi harapan saudara Pharo Abdul Hakim.
Semakin jelas rasa kesal saudara Pharo Abdul Hakim apabila beliau menulis esok kita lukis potret luka; sebuah bangsa yang hilang arahnya. Potret luka itu mungkin sahaja sebuah catatan kenangan, fikiran yang mendalam atau usikan perasaan manusia yang prihatin dan pemikir yang rajin.
Saudara Pharo Abdul Hakim - mahu kaupamerkan di mana potret lukamu itu? Di Marudi? Di Bumi Kenyalang sebagai permaidani maha besar meliputi seluruh minda anak negeri? Terlalu besar harapanmu! Siapakah yang akan mengerti?
Aku baharu mula melihat dan mendengar Senandung Irama Minda Pharo Abdul Hakim dalam puisi pendekmu itu!




No comments: