Friday, August 29, 2008

Menjadi Seorang Thomian...


Kontinjen St Thomas semasa perarakan Maulidur rasul 1971


Detik-detik ketika menuntut di Sekolah Menengah St Thomas ( 1967 - 1971) Kuching merupakan lembaran sejarah peribadi yang amat terkesan di hati. Di sini bermula kehidupan yang mana pemikiran dan pandangan tentang masyarakat Malaysia sekeliling lebih terbuka atau kembali terbuka. Ketika belajar di Sekolah Rendah Pulo pergaulan hanya bersama penuntut-penuntut anak Melayu. Pergaulan dan persahabatan terbatas bersama kaum Melayu sahaja.

Ketika belajar di SMB St Thomas sedikit timbul rasa pesimis terhadap kemampuan diri. Di dalam kelas anak-anak dari pelbagai bangsa duduk bersama dengan karenah yang pelbagai. Sesungguhnya hampir semua bangsa terdapat di kelas kami ketika itu; Iban, Melayu, Cina, India Melanau malah terdapat keturunan Portugis juga..

Semasa di dalam tingkatan satu, saya bersama teman-teman dari kaum Melayu/Melanau mengambil mata pelajaran Advance Malay yang diajar oleh guru kami Allahyarham Dato Haji Hussein Hj. Paris. Manakala anak-anak dari kaum bukan Melayu pula belajar mata pelajaran Elementary Malay dan juga Commerce secara bersilang. Maknanya budak-budak Melayu tidak berpeluang belajar mata pelajaran Commerce. Jika diingat kembali terasa satu kerugian bagi anak-anak Melayu ketika itu disebabkan peraturan sebegini.

1970 Pasukan Kadet Polis dimulakan di Sarawak. Empat buah sekolah telah dipilih untuk memperkembangkan aktiviti ini. Sekolah-sekolah tersebut ialah SMB St. Thomas, SMB St. Joseph, SMK Green Road dan STAR. Saya ikut serta dalam pasukan ini sehingga mendapat pangkat koperal. Cikgu pembimbing pasukan St. Thomas waktu itu ialah cikgu Abdul Rahman Sahari. Dan beliau masih lagi mengikatkan tali pertunangan dengan isteri beliau sekarang Puan Normah Mohd Salleh (Hajah).Saya baru mendapat berita dari makluman di akhbar Cikgu Abdul Rahman Sahari telah meninggal dunia awal puasa yang lalu. Takziah buat Kak Hajh Normah dan famili. Semoga roh Allayyarham berada bersama mereka yang mendapat keredhaan Allah jua.

Seperti biasa teman-teman rapat yang ikut serta dalam pasukan ini termasuklah Allahyarham Haji Odita, Tuan Haji Ahmad Sedek, Datuk Haji Khalid Yusuf dan beberapa orang teman lain. Ketika bersama pasukan inilah saya berpeluang menjejakkan kaki di Pulau Satang Besar apabila pasukan Kadet Polis membuat perkelahan/camping sehari. Kami ke sana menggunakan sebuah bot milik Polis Marin yang namnya saya tak ingat tapi bentuknya serupa bot milik Jabatan Laut "Menaul".

Setiap tahun SMK St Thomas akan mengadakan pasaria/ Food & Fun Fair. Kami akan bertugas bergilir-gilir menjaga gerai yang ada. Memang cukup seronok sekali. Seingat saya ibu-bapa para penuntut amat memberi sokongan terhadap aktiviti ini.

Sekolah St Thomas tidak mengajar mata pelajaran Sastera untuk peperiksaan MCE namun saya dan Allahyarham Odita tetap menduduki peperiksaan ini. Setiap hari sabtu, Allahyarham cikgu Dato' Hj Hussain akan memberi sedikit petunjuk kepada kami berdua dalam menghadapi mata pelajaran Sastera.

Di sebelah SMK St Thomas ialah sekolah Menengah St. Mary . Kesmua pelajarnya terdiri daripada pelajar perempuan berbeza dengan SMK St. Thomas yang keseluruhan pelajarnya lelaki, kecuali pelajar tingkatan enam. Namun untuk mata pelajaran Bahasa Melayu, pelajar-pelajar St. Mary akan bersama kami dalam sebuah kelas yang sama. Ada beberapa nama pelajar perempuan yang masih saya ingat ketika itu, anataranya Hayati Sahari, Nohayati, Masbah, Zubaidah dan juga Khadijah. Itu belaku sekitar 1970-1971. Mereka kini merupakan wanita-wanita yang berjaya di dalam kerjaya mereka. Saya bangga kerana dapat belajar bersama mereka.


Banyak kenangan manis yang boleh saya ingati ketika berada di SMK St. Thomas. Sesekali ketika rindu, saya akan memandu melintasi sekolah ini dan merenung kembali bangunan utamanya yang berbentuk kota. Di sinilah kami bermain dan berlari empat dekad yang lalu. Ah..betapa cepat masa berlalu. Seolah-olah baru semalam saya berada di sana. Aa yang tak boleh saya lupa ialah kata-kata keramat SMK St Thomas...AIM HIGHER...ya..aim higher.






No comments: