Friday, August 01, 2008

SI PENJUAL KUIH

Selepas menghantar Nurul ke sekolah saya dan isteri teruskan perjalanan pergi ke Tebingan Kampung Boyan. Ada sesuatu yang menarik minat kami berdua di sana ketika pagi begini. Di tebingan ini terdapat gerai menjual kuih muih. Aneka jenis kuih terjual di sini seperti kuih Seri muka, bingka, nasi manis kari pap dan banyak lagi yang lain.

Saya mula tertarik hati membeli kuih di sini setelah pertama kali merasainya tiga minggu yang lepas. Ketika itu saya dan isteri datang awal pagi ke sini untuk tujuan merakam foto tebingan ketika pagi. Menjadi kesukaan saya mengambil foto waktu pagi kerana suasana pagi amat sesuai untuk dipotretkan. Ketika sedang memotret pemandangan tebingan yang indah dan damai saya ketemu teman lama yang berjual kuih. Kami membeli beberapa hiris kuih yang saya gemari yakni kuih bingka, nasi manis dan kuih seri muka. Itu kali pertama saya membeli di sini dan sejak hari itu saya sudah jatuh hati pada kuih-kuih di sini kerana rasa kuih yang sedap. Selain itu, menikmati kuih ini mengembalikan ingatan masa kecil saya.

Kehidupan masyarakat di kampung Pulo Hilir sekitar tahun enam puluhan amat menyeronokkan jika diingat kembali. Ketika itu saya masih belajar di sekolah rendah. Aktiviti menjual kuih merupakan aktiviti harian setiap pagi dan petang. Kuih mula dijual seawal enam pagi. Kuih-muih ini dijual oleh kanak-kanak yang berusia antara sembilan hingga dua belas tahun. Kuih yang dijual diletakkan ke dalam talam dan talam kuih ini dijunjung di atas kepala. Awal pagi terdengarlah suara anak-anak penjual kuih ini melaungkan nama kuih yang dijual. Laungan itu pun satu seni dan ada rima tersendiri. Sayup-sayup kedengaran kuih-kuih dilaungkan..kuiiih biiingka…nasiiii manissss…cucurrrr pisaanngg…begitulah…

Saya juga ikut serta dalam aktiviti menjual kuih tetapi saya tidak menjunjungkannya di kepala seperti budak-budak lain. Saya menggunakan raga biasa. Itu lebih senang bagi saya. Saya pernah menggunakan talam dan diletakkan di kepala tapi aya terjatuh dan kuih-kuih jualan berhamburan di jalan yang becak…ah..sedihnya…

Mengingati kembali detik-detik dahulu boleh memberi sedikit ketenangan kepada kita. Tapi sebenarnya, apa yang diharapkan ialah kesediaan anak-anak sekarang untuk menilai dan menghargai kesukaran yang perlu dialami oleh anak-anak dahulu. Dengan melihat kehidupan lalu adalah diharapkan ia akan memberi sedikit keinsafan dan kesedaran buat anak-anak hari ini. Dengan demikian bolehlah mereka pula bercerita pada anak-anak hari esok bahawa kehidupan memerlukan sedikit pengorbanan.

Begitulah sedikit catatan kehidupan masa lalu. Terlalu indah dan tidak mungkin terlupakan. Teman-teman bagaimana..?

No comments: